– WorldSkills skal være et nav for yrkesopplæringen

Tekst og foto: Anders Grydeland
Abonner: iTunes | Android | Spotify

I august vant elektriker Lorang Strand Medal of exellence og ble kåret til Best of nation i Yrkes-VM. Til Yrkesfagpodden forteller han om sine erfaringer og sekretariatsleder Elisabeth Lange om WorldSkills.

Abonner: iTunes | Android | Spotify

WorldSkills er en stor organisasjon med over 80 medlemsland fra hele verden. I Norge har vi WorldSkills Norway som jobber med å fremme yrkesfagene blant annet gjennom yrkeslandslagene som årlig deltar i internasjonale konkurranser, Yrkes-NM, Skol-NM. – Vi konkurrerer for å gjøre yrkesfagene bedre kjent, for omdømmebygging og for å øke kvaliteten på opplæringen både i skole og bedrift og det vet vi fungerer. De blir jo motivert til å jobbe med fagene sine, de trener for å bli bedre og det gir jo resultater, sier sekretariatsleder Elisabeth Lange i WorldSkills Norway.

I konkurransen måtte Lorang Strand bygge opp et helt elektrisk anlegg med to sikringsskap, lysstyring og et motoranlegg.
– Alt skal være symmetrisk. Vi får en plantegning, så gjelder det å plassere utstyret på millimeteren. Vi fikk 19 timer fordelt på 4 dager, så det var ganske stressende. Jeg måtte prioritere litt hva jeg gjorde og hvor nøye jeg var, så jeg slurva nok litt på utførelsen, men jeg fikk det til å fungere noe som gav mer poeng.

For mer informasjon:
WorldSkills Norway

Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet hvor vi ser på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen. Du kan følge Yrkesfagpodden og delta i diskusjonen på våre facebooksider.