Skjermbilde 2014-09-03 kl. 21.42.57

Ny New York times artikkel basert på klinisk langtidsstudie av høyfett/lavkarbo kontra «lavfett» for vekttap. Resultatene kan ved første øyekast tolkes som bedre effekt av høyfett enn av lavfett kost, men spørsmålet er om ikke «lavfett» gruppen i intervensjonen har blitt neglisjert i denne sammenlikningen. Hva er egentlig et lavfetts kosthold? David Katz (MD, MPH, Yale University Prevention Research Center) går i sitt innlegg hard til verks mot studien som han mener ikke holder mål, selv om den er publisert i en seriøs journal. Professor Dean Ornish ved Preventive Medicine Research Institute – som selv har lang erfaring med reversering av livsstilssykdom i sine pasienter – har også kritiske kommentarer til konklusjonene som trekkes i Tulane artikkelen.