[STUDENTPRAKSIS] I Nittedal KOMMUNE

Av Kristine Arnesen

Frisklivssentralen er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste. Målgruppen er de som har økt risiko for, eller som har utviklet sykdom og trenger støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer.

I Nittedal har de et stort og godt tilbud. De har blant annet helsesamtaler som går over en 12 ukers periode, og ved behov kan man få flere perioder med oppfølging. Flere former for fysisk aktivitet, kosthold og snus- og røykeslutt kurs. De har mye fokus på psykisk helse, og har kurs i blant annet: mestring av depresjon (KiD) og belastning (KiB) og veiledning ved søvnvansker. Et forholdsvis nytt satsningsområde er egne tilbud til barn og unge og deres foresatte, eldre og innvandrere. Det er gode tilbud som kan tilpasses hver enkelt, slik at det blir best mulig oppfølgning.

I praksisperioden her i frisklivssentralen har jeg fått et godt innblikk i hvordan det jobbes med forebygging. Det er møter med samarbeidspartnere som blant annet helsefremmende tjenester, som de har et tett samarbeid med. Aktører som har ønsket samarbeid, og frivillighetsorganisasjoner. Med gode samarbeidspartnere vil tilbudet til deltagerne bli bredt, og frisklivssentralen vil få mange å spille på.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk praksisplass på frisklivssentralen i Nittedal og har trivdes godt. Jeg har fått muligheten til å bidra med blant annet: Bra Mat kurs, treningstimer og helsesamtaler. Det har vært en både krevende og morsom periode. Det har vært en fin læringsprosess og jeg har fått masse god erfaring. Det kan anbefales videre til andre studenter som kunne tenke seg å jobbe innen  forebygging.