[STUDENTPRAKSIS] i Nes kommune

Av Elise Rosenborg

Nå er jeg på min siste av åtte uker som praksisstudent i Nes Kommune. Det har vært veldig lærerikt å se hvordan man kan jobbe med helse og ernæring på så mange ulike plan, både direkte og indirekte. I disse ukene har jeg latt meg selv blitt kastet rundt som en tennisball og tenkte nå å skrive en liten oppsummering av min tid her.

Praksisperioden startet på Rådhuset på Årnes med min praksisvert og folkehelsekoordinator Elize Liljenkvist. Her har jeg virkelig fått øynene opp for hvor bredt spenn begrepet «folkehelse» faktisk omfatter. Mine oppgaver har vært å både forberede meg og bli med på møter i Nes, i Asker, i Oslo og i Ullensaker angående blant annet helhetlig oppvekststrategi, helhetlig frivillighetspolitikk, Folkehelse Øvre Romerike (FØR) og prosjektet «Frokostfokus». Sistnevnte har jeg også planer om å basere min bacheloroppgave på.

Videre gikk ferden til sykehjemmet i Nes hvor jeg skulle se på mat- og måltidsituasjonen. Dette gjorde jeg ved å følge opp mat og spesialkost fra hovedkjøkkenet og ut i avdelingene frem til det ble inntatt av beboerne. Jeg så også på faktorer som kan påvirke inntak og ernæringsstatus, og kom deretter med forslag til tiltak som forhåpentligvis kan bedre ernæringssituasjonen på sykehjemmet.

1. Svelesteking på sykehjemmet. 2. På tur imellom møter på Sem Gjestegård i Asker. 3. Lett servering på tur med beboerne på sykehjemmet.

De siste to ukene har jeg for det meste vært på Familiens Hus og Frisklivssentralen. På førstnevnte har jeg holdt et innlegg på babycafe angående spedbarnskost og amming, og bidratt i matlaging til åpen barnehage. I tillegg til dette har jeg lagd smaksprøver på smoothie til barn som kan være et billigere alternativ til posene man får kjøpt i butikken. I forkant av smaksprøvene samlet jeg oppskriftene i en brosjyre til inspirasjon, også med enkelte relevante anbefalinger utgitt av Helsedirektoratet.

Smaksprøver på smoothies på Familiens Hus.

På Frisklivssentralen har jeg ikke hatt ansvar for timer eller kurs, men dette er noe jeg selv hev meg med på av interesse. Jeg synes det var nyttig å få en innsikt i hvordan de jobber og hva de kan tilby. Her har jeg vært med på frisklivstreninger og strukturkurs, og avslutter hele praksisen med å få bli med i oppstarten av et Bra Mat-kurs.

Det føles ut som om det var et år siden jeg begynte i praksis, men samtidig har tiden gått veldig fort. Jeg har fått innblikk i mange tiltak og prosjekter på tvers av virksomheter som gir ettertanke om hvordan min egen fremtid ser ut.