[STUDENTPRAKSIS] Bra mat for bedre helse

Av Maria Helmersen

I løpet av de 8 ukene jeg har vært ute i praksis, har jeg fått gjort utrolig mye spennende arbeid! En av oppgavene mine under praksisperioden har vært å holde et bra mat kurs, sammen med praksisstudent Julie. I utgangspunktet skulle jeg ikke holde kurset, men var så heldig og fikk være med på dette allikevel.

Bra mat er et kurs som holdes over flere ganger, og inneholder totalt 5 kursøkter. Kurset tar utgangspunkt i Helsedirektoratets anbefalinger for kosthold og fysisk aktivitet, og innebærer powerpoint presentasjoner for de ulike kursøktene, samt praktiske oppgaver og matlaging. En varighet på cirka 2 timer per kursøkt, er anbefalt å ha. Under kurset bruker kursholderne motiverende samtale, en veldig empatisk metode for å få deltakerne til å lykkes med livsstilsendring i vårt tilfelle i mest mulig grad. Ved å sette seg realistiske mål for oppnåelse, vil det også være større sjans for å lykkes videre i prosessen.

Kurset er et lavterskeltilbud, og utviklet til kommuner og frisklivssentraler rundt om for å ha et kostholdstilbud til sine innbyggere. Når det er et lavterskeltilbud vil det og være greit å ha kurset i et lokale som er lett tilgjengelig for innbyggerne, det skal ikke koste for mye (maks.500 pr.pers), informasjonen som blir gitt skal være lett forståelig, og antall deltakere per kurs skal heller ikke være for høyt (5-10 personer).

Under kurset blir flere temaer gjennomgått

• Frukt og grønt – Prate om 5 om dagen, vise til eksempler på hvor enkelt det kan være å få i seg frukt og grønt til alle måltidene. Gjøre deltakerne bevisst på hva en porsjon grønnsaker eller frukt er.
  • Regelmessige måltider – Ha et fokus på at regelmessige måltider fører til mer energi gjennom hele dagen, samt mindre småspising.
  • Vann som drikke– Vise til at vann som tørstedrikk alltid lønner seg. Tipse om å ha med drikkeflaske over alt! Da slipper man som oftest å kjøpe annen drikke man får lyst på. Gjøre vanndrikkingen til en vane.
  • Kostfiber– Redegjøre for hvorfor kostfiber er viktig for blant annet god tarmhelse. Vise til eksempler på produkter som inneholder kostfiber.
  • Fettkvalitet- Snakke om forskjellige typer fett, og hva som er forskjellen på disse, samt helsefordeler/ulemper med fettypene. Vise til ulike varer og produkter for de ulike fettypene.
  • Varedeklarasjon– Legge frem og vise deltakerne hvordan de kan tolke varedeklarasjon. Nøkkelhullsmerkingen og brødskalaen blir og gjennomgått.
  • Praktiske oppgaver– Mat lages for å vise eksempler på kjappe løsninger til f.eks snacks, middag, lunsj og liknende. Ulike produkter blir gjennomgått for å se etter tilsatt sukker, fiber, fett og salt.

Hvert tema blir grundig gjennomgått, og det blir lagt til rette for praktiske oppgaver til hvert og enkelt tema. Det må også nevnes at under matlagingen vil matøkonomi bli diskutert. Det blir tatt høyde for at alle ikke har god økonomi, og vil derfor vise til eksempler til billige, sunne og gode oppskrifter. Maten skal også være enkelt å lage.

Hva har vært positivt med å være kursholder?

Som student synes jeg det var utrolig moro å få være med på å planlegge og holde kurs. Denne typen kurs som baserer seg på forebygging, og som gir generell informasjon til «den vanlige mannen i gaten» er veldig interessant. Du møter mange forskjellige mennesker som har ulike forventinger, og samtidig mange forskjellige spørsmål. Du som kursholder har et ansvar, og må være forsiktig med hva som blir sagt. I begynnelsen kan det å holde et kurs for vilt fremmede mennesker over en lengre periode virke skremmende, men man oppdager raskt hvor bra det faktisk går. Det bra mat kurset står for, er også hele essensen i det vi lærer under studieoppholdet vårt, og vil derfor være relativt enkelt å prate om, selv foran andre mennesker.

Nå er ikke dette det eneste jeg har gjort under hele praksisoppholdet mitt, men det anbefales på det sterkeste å kaste seg ut i noe liknende som dette kurset hvis man får muligheten til det. Det gir en enorm mulighet til å kunne vokse og lære på kort tid, og samtidig kan det virke positivt på de som allerede jobber der. Man reklamerer jo tross alt for studiet vårt! Det er mye selvstendig arbeid, men verdt det. Jeg kan i hvertfall påstå av hvis jeg klarte det, så kan hvem som helst klare det og.