[STUDENTPRAKSIS] Geitmyra-effekten

Av Hege Stake Løvdahl

Jeg hadde min første del av praksisperioden på Geitmyra Matkultursenter for barn. Geitmyra drives av den ikke-kommersielle stifelsen ved samme navn, opprettet av Andreas Viestad, og har siden 1. september 2011 holdt daglig undervisning om mat rettet mot barn. Barna som kommer på besøk hit lærer blant annet om hvordan man tilbereder ulike matvarer, bærekraft, matkultur og ikke minst matglede. Det sistnevnte er nok det som har satt dypest spor hos meg; jeg kan se en klar forskjell hos meg selv fra før og etter oppholdet på Geitmyra.

Nå er det snart 4 uker siden jeg avsluttet min praksis på Geitmyra. I tiden jeg var der fikk både ungene og jeg smake på flere ting vi ikke hadde prøvd noe særlig før, dette ga meg blod på tann. Særlig reinhjertet gjorde uutslettelig inntrykk. Såpass at jeg nå har vært flere ganger hos slakteren og kjøpt ting jeg ikke ville vurdert å kjøpe, eller hatt noen anelse om hva jeg skulle gjort med, for ganske kort tid siden.

1. Jeg har prøvd oksehjerte. -Det ble med den ene gangen. Smaken er litt for stram, det var også en mistanke jeg hadde da jeg kjøpte det. Siden det veide over 1 kg har jeg fortsatt en del igjen i fryseren, men det får bli hundesnacks…
  2. Jeg har prøvd lammehjerte. Det var en suksess! Veldig likt reinhjerte, med ren og mild smak. Kan godt ende opp som fast innkjøp.
  3. Jeg har anskaffet 2 svinekjaker med svor. De ligger nå til speking i kjøleskapet og skal forhåpentligvis bli lekker guanciale om halvannen måneds tid.

Svinekjakene gnidd inn med pepper, rosmarin, salt og sukker (det blir litt grising).

Ferdig guanciale skjæres i tynne skiver.)

Det har vært veldig gøy å få ny input og nye ideer til hva man kan lage og finne nye ting som smaker godt. Det gjør heller ikke noe at de litt mindre populære kjøttstykkene er billige, det er fint for en slunken studentlommebok, men aller viktigst er det at jeg har fått en ny matglede!