Organisatorisk plassering av Samfunnsernæring

Sykepleiere

Institutt for Helse, ernæring og ledelse (HEL) ved Høyskolen i Oslo og Akershus vil trolig ikke bestå i sin nåværende form. Det har det siste året pågått et intenst arbeid mhp å utrede alternative måter og organisere utdanningene ved dagens HEL på, og den bakenforliggende drivkraften i dette arbeidet har vært at Høyskolen ønsker å samle like sykpleierutdanninger i et institutt. Fakultetsstyret på helsefag går derfor ikke overaskende inn for å nettopp slå sammen de to instituttene som tilbyr sykepleierutdanning til ett kjempeinstitutt. Implisitt ligger at Samfunnsernæring som studieområde organisatorisk er foreslått slått sammen med sykepleierne. Samfunnsernæring på sin side er bekymret for å bli en liten mygg i et kjempeinstitutt, og foreslår derfor at Høyskolen utreder om Samfunnsernæring kan overføres til et annet institutt, feks fysioterapi, hvor det vil være mer jevnbyrdig med de øvrige utdanningene.