Rapport fra masterstudenters feltarbeid i Algerie

Bakgrunn

Vi er fem masterstudenter fra Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som tilbringer to måneder i Tindouf, Algerie. Her samler vi inn ernæringsinformasjon om tilstanden til Saharawiene, flyktninger fra Vest-Sahara. Temaene vi undersøker er forekomst av overvekt, diabetes type 2, cølialki og kartleggeing av kosthold og fysisk aktivitetsnivå. Informasjonen som samles inn skal benyttes for å skrive fem individuelle masteroppgaver. Flyktningene lever under vanskelige forhold midt i Sahara-ørken og er helt avhengige av ekstern bistand. Utfordringer med overernæring, underernæring og feilernæring eksisterer parallelt. De går gjennom en ernæringsendring til et mer vestlig kosthold. Informasjonen vi innhenter vil derfor kunne være svært relevant for dagens kostholdsproblematikk nasjonalt og globalt. Prosjektet er et samarbeid mellom HiOA, Kirkens Nødhjelp og saharawiske helsemyndigheter.

Statusoppdatering

De to første ukene her nede gikk med til opplæring av lokale feltarbeidere og pilottesting. Deretter fikk vi startet med selve datainnsamlingen som nå har pågått i 3 uker og i tre forskjellige leirer (kalt Boujdor, Ausserd og El Aiune). Til sammen skal vi besøke fem leirer. Selv om vi har støtt på noen utfordringer underveis har arbeidet stort sett gått bra. Vi har opplevd at det har vært vanskelig å få tak i menn, så vi har vært på ”mannejakt” flere ganger. Dette har vi fikset bra i samarbeid med de dyktige feltarbeiderne våre. Etter rekruttering i matbutikker og blant sykehuspersonalet, samt mennene vi fant i husholdene, har vi nådd de daglige målene for antall deltakere. Vi har vært i uttallige hushold og møtt på mange gjestfrie familier med sprudlende og livsglade barn.

Tiden vi bruker i teltene går med til tradisjonell tedrikking (med MYE sukker) mens vi følger med på feltarbeidernes utførelse av spørreskjema og 24-timers kostintervju på deltakerne. Til slutt måler vi høyde, vekt, livvidde og overarmsomkrets. Deltakerne får også plassert et aktivitetsmonitor på armen, som registrerer fysisk aktivitetsnivå de neste 24 timene. Deretter blir deltakerne fra husholdet kjørt i samlet tropp til sykehuset, hvor testing av diabetes og cøliaki gjennomføres av en av oss (dette rullerer vi på). Feltarbeiderne våre er fem dyktige kvinner som vi har fått lov å bli kjent med. Alle snakker både engelsk og hassania, som er det lokale språket. Dette gjør at de kan gjennomføre intervjuene på hassania og skrive resultatene på engelsk, slik at vi forstår det. Vi hadde ikke klart oss uten dem! Disse kvinnene bor i leirene og er godt kjent i omgivelsene vi arbeider i.

A1

Til helga reiser vi etter planen til leiren Dakhla, som er en totimers kjøretur fra basen vår. Der skal vi gjennomføre undersøkelser og blir værende fire overnattinger. Det blir spennende å reise til et annet sted. Her får vi prøvd oss uten internett, air condition og med alle stuet inn i ett soverom.

A2

A3

Ellers koser vi oss her nede. Selv om vi har færre råvarer enn vi er vandt med snekrer vi sammen gode vegetariske retter kveld etter kveld. Det er nemlig ikke like fristende å gå til slakteren her. Vi har vært så heldige å bli sponset med matvarer fra ORKLA, Meny og Ica, som vi nyter godt av. Bildet under viser en fast gjenganger; spicy tomatsuppe.

A4

A5

Ved siden av registrering av data, bruker vi kveldene til å spille kort, gå turer langs muren, lese og se på film. Tiden går fort og det er allerede fire uker til vi kommer hjem.

A6

Hilsen Hanne Marit Claudius, Ida Sofie Kaasa, Ida Kjellså, Karoline Tjessem Johannessen og Merethe Øyland Flåten. Snakkes! So long! See you soon! Adios amigos!