Vellykket Fagdag på Kjeller 15.01.2015

Torsdag 15.01 var det Fagdag for Samfunnsernæring på Kjeller. Arrangør var tredjårs bachelorstudenter, altså kull SERN2012. Studentene hadde i år jobbet bra med rekrutteringen, noe som gav avkastning i form av godt besøk. Under overskriften «Ulike kosthold – samme mål?» inviterte arrangøren til et godt program med en blanding av interne og eksterne foredragsholdere:
0830 – 0900: Registrering
0900 – 0925: Velkommen og en kort presentasjon av samfunnsernæring
0925 – 1015: Pål Jåbekk, Master i Idrettsvitenskap og forfatter av boken Helt naturlig mat og trening: Paleo- hva er det og hva er det ikke.
1015 – 1030: Kaffe
1030 – 1120: Asgeir Brevik, PhD. i ernæringsvitenskap: Råkost og høykarbo for reversering av livsstilsykdommer
1120 – 1210: Gry Hammer, forfatter og frilansjournalist: Jeg er en moderne jeger!- Hemmeligheten til god helse ligger gjemt hos våre forfedre. En prestasjon av tradisjonsmat.
1210 – 1300: Gratis lunsj
1300 – 1350: Erik Arnesen, Master i samfunnsernæring og helsefaglig rådgiver i LHL: Ernæringsepidemiologi og offisielle kostråd- fra grøtstrid til smørkrise
1350 – 1440: Stine Marie Ulven, førsteamanuensis ved Samfunnsernæring, HiOA: Nutrigenomics- ny metodologi til bruk for fremtidens kostråd
1440 – 1500: Oppsummering og avslutning ved førsteamanuensis Kjell Sverre Pettersen; HiOA
Fagdag
I tillegg til bra oppmøte og bra regi var det i år spesielt ekstragavant på matisiden. På SERN2012 kullet er de så heldig å ha kokken Peter i klassen, og med hjelp fra medstudenter på kullet klarte han å komponere en meget avansert lunchmeny, som ville vært en gourmetresturant verdig, bestående av intet mindre enn 12 retter . Hvem trenger å spise på Noma når man kan komme på Fagdagslunch på Kjeller? Studentene hadde også vært flink til å hente inn sponsorpenger i år, og alt i alt var i det  et helproft arrangement.  Arrangering av  seminarer som dette er noen mange av dagens studenter senere vil måtte gjøre i jobbsammenheng.  Her viser SERN2012 at de er leveringsdyktige og proffe.