Å tegne sammen

TEGNESKAM OG SKAPTEGNERE

Det handler om relasjonelle uttrykk – der vi utforsker grenser og samhandlinger gjennom å tegne, snakke og respondere spontant. Etter at boka Å tegne sammen kom ut i mai 2019, tilhører den leseren – og da kan mye skje som er utenfor din kontroll. Sjekk NRK P 1 og MRK P1 + fra juli 2019.

Ett eksempel er tegneskam og skaptegnere – disse begrepene tilhører noen avsnitt i boka (s 150 om Tankestreker) når jeg drøfter forskjellige måter å finne egen tegnestil og forskjellen på og likeverdet mellom  anvendt tegning for nytte og frihåndstegning. Barn anvender det å tegne for eksempel når de tegner skattekart eller lekeskriver handlelister i butikklek. Voksne anvender tegning når de tenker eller mediterer på lange møter, eller som en i redaksjonen i NRK P1 nevnte når jeg fortalte om skaptegnere, på gule Post-it-lapper før sending. Å oppdage skaptegnerne, som tegner i kanten på notatblokker eller møteinnkallinger, viser at voksne undertrykker tegnegleden og det er håp for at den opprinnelige nytelse over å sette streker på en flate – likevel er tilstede i mange menneskers voksenliv – og bidrar til å tenke nytt, tenke over, konsentrere oppmerksomhet, leke med streker. Det er denne gleden over å forme linjer, punkter, plassere streker og kombinere dem, som jeg mener kan bidra til at pedagogiske ledere og lærere øker sin aktive deltagelse i visuell kommunikasjon med barn. (Fønnebø, s. 147-150).

Tegneskam skriver jeg om i kapittel 5 om å tegne for å tenke og hvordan man gjennom enkel samtegninger kan bryte med «kan ikke»- tenkninger. (f eks. s 92–95) Å oppdage strekenes muligheter for konsentrert energi – er del av å oppdage betydningen av å være skapende sammen med barn – er dy tryggere selv på egne uttrykksmåter- smitter det på andre.