Bilde av Ingrid Smette, Monika Rosten, Jane Dullum og Anja Bredal foran Litteraturhuset

Gikk du glipp av «Vold og kontroll i minoritetsnorske familier»?

Torsdag 17. september ble seminaret «Vold og kontroll i minoritetsnorske familier» arrangert på Litteraturhuset. Seminaret ble filmet, og du kan se opptaket i dette innlegget.

I perioden 2014-2024 har Velferdsforskningsinstituttet NOVA (oslomet.no) et større forskningsprogram om vold i nære relasjoner. En del av Voldsprogrammet er viet forskning i tilknytning til Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Under torsdagens seminar formidlet forskerne resultater fra disse forskningsprosjektene. Prosjektene er finansiert av Kunnskapsdepartementet.

De fire forskerne Ingrid Smette (oslomet.no), Monika Grønli Rosten (oslomet.no), Anja Bredal (oslomet.no) og Jane Dullum (oslomet.no) presenterte funn fra ulike studier. Vil du lære mer om foreldrerestriksjoner- og sanksjoner, unge muslimske jenter og «negativ sosial kontroll», transnasjonal vold og forebygging av vold og kontroll i minoritetsfamilier? Da bør du se opptaket fra seminaret.

I tillegg til disse dyktige forskerne kan du høre åpningstalene til NOVAs direktør Guro Ødegård (oslomet.no) og statssekretær Grunde Kreken Almeland (stortinget.no), og kommentarer fra Nancy Herz (gyldendal.no) og Rachel Eapen Paul. De er henholdsvis samfunnsdebattant og medforfatter av boka Skamløs, og konsulent og medlem av GREVIO, Istanbulkonvensjonens overvåkningsorgan. Se opptaket fra seminaret her: