Viktigheten av biblioteket i et læringssamfunn

Av Kathrine Engdal 

I voksenopplæringsloven (2009, §1) står det at formålet med loven er å «Fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet». 

UNESCO innførte på 60-tallet begrepet livslang læring, da de mente at læring var noe som måtte komme inn i alle faser av livet (Tønseth & Tysse, 2011, s. 20). I et samfunn der det hele tiden forventes at man skal tillegge seg ny informasjon og kunnskap, er det viktig at man istedenfor å gi kunnskapen direkte, lærer brukeren hvordan en selv kan finne frem til rett kilde og materiale. Tønseth skriver det slik: «Livslang læring er egentlig et individuelt begrep. Det setter individet i sentrum og overlater ansvaret for læringen til individet» (Tønseth & Tysse, 2011, s. 26). Dette gjør at kunnskapshåndtering og kildekritikk er blitt viktigere enn noen gang. 

Ved sykepleierutdanningen ved Høyskolen i Vestfold er det et tett samarbeid mellom bibliotekarer og faglærere. Dette samarbeidet skal gi sykepleierne bedre ferdigheter i kunnskapshåndtering og er blant annet ment til å øke sykepleiernes kunnskap om litteratursøk og kritiske vurdering av vitenskapelige artikler (Horntvedt, Nordsteien, & Holmen, 2013). Her er det da altså høyskolens egne bibliotekarer som står for informasjonssøk undervisningen, mens faglærer hjelper til med sykepleiefaglige termer. Slike samarbeid er viktige for å sikre studentens evne til å selv finne og vurdere informasjon. 

Bibliotekene og da kanskje særskilt universitets og høyskole bibliotekene har en viktig oppgave i å legge til rette for egenlæring. Oslo Mets bibliotek gjør blant annet dette ved å tilby kurs i både informasjonssøk og kildekritikk. Ved å lære bort teknikker og ved å ha veileder tilgjengelig for å hjelpe brukeren, spiller bibliotekarene en viktig rolle i og utdanne brukeren slik at han blir mest mulig selvgående og selv har evnen til å vurdere om informasjonen han finner er troverdig eller ikke. 

Litteraturliste: 

Horntvedt, M.-E. T., Nordsteien, A., & Holmen, N. T. (17.09.2013). Satser på kunnskapshåndtering. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2013/09/satser-pa-kunnskapshandtering 

Tønseth, C., & Tøsse, S. (2011). Voksne, læring og kompetanse. Oslo: Gyldendal. 

Voksenopplæringsloven.(2009) Lov om voksenopplæring (LOV-2009-06-19-95) Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-95 (Links to an external site.) 

En kommentar om “Viktigheten av biblioteket i et læringssamfunn

  1. Et godt skrevet innlegg som forklarer viktigheten av kildekritikk gjennom begreper som livslang læring, voksenopplæringsloven og bibliotekets rolle i kildekritikkpraksisen. Eksempelet med studentene viser hvordan biblioteket kan tilrettelegge for livslang læring. Men det hadde vært interessant med henvisninger til biblioteket i andre faser av læringen der en person ikke allerede er under utdanning.

    Isabel Bakkland og Thorbjørn Helin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *