Leire et plastisk materiale med mange muligheter

Leire er et plastisk materialet, det vil si at den er myk når den er våt. Leire er et materialet som er enkelt å forme og relativt rimelig å anskaffe, men til tross for dette er det et lite brukt materialet i barnehagen. Jord og leire man finner ute i naturen er det nærmeste mange barn i barnehagen kommer som kan sammenlignes med følelsen av å arbeide med leire.

Som materialet kan leire for eksempel oppleves kald, myk, våt, tørr, ru og glatt noe som er med på å gi barna ulike sanselige erfaringer og muligheter til å skape varierte gjenstander. Dette har også vi studentene fått erfart i løpet av denne uka med vår innføring av å jobbe med forskjellige leiretyper og teknikker.

Ofte er det de ansattes kompetanse som setter en stopper for barnas muligheter for utforskning av nye og ukjente materialer. Vi har nå fått utvidet vår materialkunnskap rundt leire og vi har dermed en større trygghetsfølelse til å innføre leiere i barnehagene.

2 kommentarer om “Leire et plastisk materiale med mange muligheter

1. Plastiske materialer som dere tar opp egenskapene til, er sansestimulerende som dere får frem. Sammen med jord, sand og kram snø, bidrar materialgruppen som Trageton har teori om, til at materialers egenskaper for barn er mer i fokus.