Modul 5 6/9-19

Idag har vi hatt samisk seminardag og etterfølge av gruppearbeid. Vi har vært så heldig å ha fått foredrag av Anne-Lise Johnsen Swart og Mari Helander. Fokuset har vært samisk barnekultur, kulturarbeid i samiske barnehager, formidling, lek og tradisjonsfornyelse. Anne-Lise Johnsen Swart har fortalt oss om samer og deres historie. Mens Mari Helander fortalte oss om samisk barnehage i Oslo, deres verdier og liv i barnehagen.

Mari Helander snakket om at bruken av konkreter er viktig når man formidler eventyr. Dette grunnet barna ikke nødvendigvis kan Nord-Samisk som er hovedspråket i de samiske barnehagene. Konkretene spiller da en viktig rolle for at alle barna skal forstå eventyret. Nedenfor er det noen bilder vi tok av konkretene/ lekene som Mari Helander presenterte for oss.

For å avslutte dagen framførte Mari Helander en joik som henne tok på sparket.

15 kommentarer om “Modul 5 6/9-19

1. Jeg er enig med deg/dere at vi var heldige som fikk foredrag av de to fantastiske damene. Takk til Bente;) Jeg lærte mye om samene, og det var spesielt gøy å se konkretene hun hadde med. Joiken fikk jeg gåsehud av, så dette var en utrolig gøy/ spennende dag!
    Nå gleder jeg meg ekstra mye til Finnmark-turen:)
    Veldig bra skrevet:)

2. Dette var veldig spennende og fint! Lærte MANGE ting jeg ikke visste om fra før. Veldig flinke foredragsholdere i tillegg. Disse damene er slike personer vi virkelig trenger i barnehagen! Luksus med fremføring av nydelig joik på slutten.

3. Dette var en spennende dag. Det var en fin start om samenes kultur og blir lærerikt når vi reiser opp i nord og får lære enda mer.

4. Denne seminardagen var utrolig spennende og innholdsrik. Sitter igjen med mange nye inntrykk og ny kunnskap. Superflinke foredragsholdere!

5. En helt utrolig kjekk og lærerik dag med fantastiske foredragsholdere! Veldig gøy å få lære mer om den samiske kultur og forhistorie, og ikke minst få vite om hvordan det er å drive en samisk barnehage!

6. Dette var et morsomt seminar! Var kult å få høre på joiking på slutten av dagen. Gleder meg mer til Alta turen 😀

7. I morgen, 17.09.2019 blir det spennende å oppleve den samiske barnehagehverdagen i storbyen Oslo. Da får vi oppleve hvordan de skaper stemninger med fortellinger i lavvoen og bruker konkreter for å styrke språket. Husker dere hvordan de laget en sirkel der det var mulig å spørre på norsk? Formidlingen vi fikk i uke 37 kan vi nå se i praksis.

Vil du vite mer om praksisrelatert forskning? Sjekk fagbloggen om de yngste i barnehagen