Å tenke kritisk om…

I KriT forsøker vi å finne ut av hvordan man kan stimulere til kritisk tenkning på barnetrinnet med utgangspunkt i bildebøker og nyheter. I løpet av første runde med datainnsamling har vi testet ut forskjellig materiell, tilpasset de forskjellige trinnene. Dette materiellet tenkte vi at, på forskjellige måter, kunne stimulere til kritisk tenkning om forskjellige tematikker som oppleves nært for eleven.

Tekst: Mark Sommerset. Illustrasjon: Rowan Sommerset. Oversatt av: Gry Aavik. Cappelen Damm.

Bæ Bæ, Lure Lam av Mark og Rowan Sommerset

Denne bildeboka ble brukt på 1. trinn. Boka handler om en spesielt rampete sau som lurer en naiv kalkun til å gjøre ting man helst ikke vil gjøre. Boka åpner for tanker om rett og galt, intensjoner bak handlinger, og følelser.

Tekst og illustrasjon: Kaja Dahle Nyhus. Cappelen Damm.

Verden sa ja av Kaja Dahle Nyhus

Denne bildeboka ble brukt på 3. trinn. Den er en slags faktabok om menneskets utviklingshistorie, fra vi krøp opp på land som fisker til vi reiser fra verden for å bosette oss på andre planeter. Hele veien har vi sagt JA til utvikling, forbruk og oppfinnelser, men har det bare vært positivt for menneskeheten? Boka tematiserer at det er på tide å si … . Hva tror du vi må si snart?

Tekst og illustrasjon: Jon Klassen. Oversatt av: Johanne Hille-Walle. Mangschou.

Vi fant en hatt av Jon Klassen

Denne bildeboka ble brukt på 4. trinn. Boka handler om en situasjon der to skilpadder finner en hatt. Denne hatten vil begge to gjerne vil ha, på sin vandring gjennom ørkenen. Utfordringen de står ovenfor – at de er 2 skilpadder, men det er bare 1 hatt – tenkte vi kunne åpne opp for ulike tanker og resonnement. Den verbale teksten, sammen med det visuelle, gir ulike rom og muligheter for undring og kritisk tenkning.

Utbygging av lokalt strandområde

På 6. trinn brukte vi nyheter i forsøket på å stimulere kritisk tenkning. Vi tok utgangspunkt i en lokal nyhet som vi håpet ville sette i gang spontane følelser hos elevene. Saken handlet om badestranda deres, om hva det vil si for lokalmiljøet og biologien i området dersom det ble bygget en større båthavn med flere båter. Saken kunne også åpne for kritisk tenkning rundt demokratiske prosesser.

2 Svar på “Å tenke kritisk om…”

1. Beate Børresen 1. mars 2021 kl. 22:23

Bra bøker dere har valgt, men hvordan ble de brukt? Hjalp dere i prosjektledelsen med arbeidsmåter som kan hjelpe elevene med å tenke kritisk eller skulle lærerne selv velge hvordan det skulle gjøres?

Svar

1. Andreas Reichelt Lind 5. mars 2021 kl. 14:13

Hei Beate,
      Takk for kommentar.
      Alle undervisningsopplegg blir planlagt i samarbeid mellom lærerne som deltar og forskerne i KriT. Hvordan bøkene blir brukt varierer dermed litt fra trinn til trinn. Dette planlegger vi å gå nærmere inn på i bloggen etter hvert.
      Se gjerne det seneste innlegget om hvordan KriT er inspirert av design-basert forskning for mer informasjon om metodene våre.

Svar