Industri 4.0

Hva vil implementering av Industri 4.0 bety for yrkesfagene i Norge?

Av Arne Ronny Sannerud

Det er ganske sikkert at digitalisering og robotisering vil forandre norsk arbeidsliv. Det vil derfor være viktig å stille spørsmål om konsekvensene av digitalieringeen for den industrielle produksjonen. Vi må også spørre om hvilke implikasjoner digitaliseringen vil ha for organisering av arbeid og læring – ikke minst yrkesopplæring.

Industri 4.0 på dagsorden

I de to-tre siste årene har Industri 4.0 kommet på dagsorden. Særlig i Tyskland der begrepet har sitt opphav, og referer til det de kaller den fjerde industrielle revolusjon. Det finnes også andre betegnelser på fenomenet, som for eksempel «Smart Production». Det som kjennetegner Industri 4.0 og Smart Production er digitalisering, robotisering og «Internet of Things» (IoT).

Elever i videregående skole arbeider med en robotarm.

Raufoss Automotive – Produksjon av bilder for Europeisk bilindustri.

Hvilke betydning denne «revolusjonen» vil ha for fremtidens yrkesfag er en sentralt spørsmål. Hva vil dette bety for norsk yrkesutdanning? OsloMet er Unesco-UNEVOC senter i Norge, og er engasjert i dette temaet gjennom samarbeid med andre Europeiske UNEVOC sentre.

Nysgjerrig? Les mer på nettsidene til:
UNESCO/UNEVOC
IKT-Norge