Kjønnsfordeling – trenger vi et «Nasjonalt senter for utradisjonelle utdanningsvalg»?

Det er politisk enighet om at skjev kjønnsfordeling i yrkesfagene er en utfordring.

Av Inger Vagle 

Aktuell forskning understreker at det er vesentlig med helhetlige tiltak for å kunne endre dette, fra rekrutteringen til yrkesfaglig utdanning til ferdig fagarbeider (Møller & Vagle, 2015).

RAPPORT FRA YRKESFAGLIG UTVALG FOR BYGG, ELEKTRO OG INDUSTRI sier følgene: Utvalget mener at den skjeve kjønnsfordelingen er problematisk av flere årsaker: «Jenter utgjør 50 prosent av søkergrunnlaget til videregående opplæring.»

Svært få jenter velger bygg, elektro eller industrifag. Dette gjør at bransjene glipp av mange gode talenter og lærlinger som kan bli dyktige fagarbeidere. Arbeidsplasser med tilnærmet lik fordeling av kvinner og menn, har en tendens til å bli bedre enn arbeidsplasser hvor det ene kjønnet er i klart flertall.

Rapporten fra det regjeringsoppnevnte utvalget oppfordrer Kunnskapsdepartementet til å utarbeide en nasjonal plan for å øke rekrutteringen av jenter til bygg, elektro, industri og transpostfagene. Rapporten oppfordrer til utvidelse av prosjektet Jenter i bil og elektrofag slik at det kan omfatte bygg, industri og transportfaget.

Tallene fra 2017 viser en stabil lav prosentandel jenter på tekniske linjer. Tiltakene som er satt i gang fra staten er en rein rekrutteringskampanje mot yrkesfag og realfag som er koordinert fra NHO.

Bransjeorganisasjonen Nelfo har tatt opp følgene med opposisjonen på stortinget før budsjettet i oktober 2017.

Nelfo ber Stortinget sørge for at regjeringen stimulerer til å utarbeide en nasjonal plan for å øke rekrutteringen av jenter til blant annet elektrofagene, og som samtidig inneholder tiltak som ivaretar jentene gjennom hele utdanningsløpet frem til fagarbeider. Resultatene fra forsknings- og utviklingsprosjektet i bil- og elektrobransjen bør kunne være et godt utgangspunkt for utarbeidelsen av en nasjonal plan som forplikter fylkene til å gjennomføre planen.

Trenger vi en nasjonal plan eller et nasjonalt senter for å få et større mangfold og bedre kjønnsfordeling i yrkesfagene?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *