Nedvurdering av yrkesfaglig kulturell kapital med Hedvig Skonhoft Johannesen
Av Anders Grydeland
Abonner: iTunes | Android | Spotify
Hvorfor det er så lite vekt på den yrkesfaglige kunnskapen som omgir oss hver dag gjennom skolen og utdanningssystemet? Dette er utgangspunktet for førsteamanuensis Hedvig Skonhoft Johannesen ved OsloMet sin artikkel «Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen», publisert i Norsk pedagogisk tidsskrift.
Til Yrkesfagpodden forklarer Johannesen:
– Hvordan Bourdieus teori om kulturell kan brukes for å forstå hvordan yrkesfaglig kunnskap nedvurderes i samfunnet.
– At mye av den utdanningsforskningen som foregår i dag ikke forstår hva yrkesfagelever holder på med.
– Hvordan læreprosessen og å utøve håndlag skaper identitet.
– At mange yrkesfaglærere og yrkesfagelever ikke føler seg sett og verdsatt.
– Hvorfor det er vi kan komme til anerkjennelse av yrkesfag ved å kjenne igjen miskjennelsen, og sette ord på den.
Les mer hos Norsk pedagogisk tidsskrift: Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet hvor vi ser på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen. Du kan følge Yrkesfagpodden og delta i diskusjonen på våre facebooksider.