Arbeidspakke 4 har som mål å identifisere kjennetegn ved algoritmisk tenkning som kan knyttes til vurdering og utvikle vurderingsmetoder som kan støtte og evaluere elevers læringsprosesser og læringsutbytte. Læreplaner i de ulike fag inneholder både læringsmål og vurderingskriterier som understreker viktigheten av at elevene blir oppmerksomme på vurdering både som veiledning i kunnskapsutviklingen og en måte å vise kompetanse. For å kunne gjennomføre det trenger lærere kunnskap om hva de skal vurdere og metoder for å støtte elevenes læringsprosess og læringsutbytte innen algoritmisk tenkning. Vurdering vil derfor være en sentral del av undervisningsoppleggene som utvikler og testes i arbeidspakke 2 og 3. Arbeidspakke 4 har til hensikt å utvikle et rikt spektrum av vurderingskriterier og metoder, både for generisk og fagspesifikk algoritmisk tenkning.
| Name | Institution |
| Katarina Pajchel (Leader) | OsloMet |
| Jari Lavonen (Co-leader) | University of Helsinki |
| Kalle Juuti | University of Helsinki |
| Erika Pertt-Borobio | University of Helsinki |
| Ari Mylliviita | University of Helsinki |
| Aleksi Markkanen | University of Helsinki |
| Louise Mifsud | OsloMet |
| Trine Foyn | OsloMet |
| Thomas Frågåt | Høgskolen i Innlandet |
| Kristina Johnsdatter Andreasen | OsloMet |
| Aino Ukkonen | OsloMet |
| Andre Rognes | OsloMet |