Arbeidspakke 1 undersøker hvordan algoritmisk tenkning blir forstått som kompetanse for lærere, lærerstudenter og elever gjennom systematisk litteraturgjennomgang og dokumentanalyse. Vi skal analysere internasjonal forskningslitteratur og nordiske strategidokumenter som læreplaner, rapporter og NoU-er. Målet er identifisere den kunnskapen som finnes om algoritmisk tenkning og bruke dette i arbeidet med de andre arbeidspakkene. Vi er interessert i algoritmisk tenkning i fagene matematikk, naturfag i både skole og lærerutdanning. Vi vil også ha fokus på vurdering ferdigheter knyttet til algoritmisk tenkning..
Forskningsspørsmålet i arbeidspakken er
RQ1: hvordan forstås algoritmisk tenkning som av lærere, student-lærere og elever?
Navn | Institution |
Thomas Frågåt (Leader) | INN |
Trude Sundtjønn (Co-leader) | OsloMet |
Louise Mifsud | OsloMet |
Renate Andersen | OsloMet |
Katarina Pajchel | OsloMet |
Per Øyvind Sollid | OsloMet |
Kristin Ebbesen | INN |
Siv Gundrosen Aalbergsjø | OsloMet |
Jari Lavonen | Finland |
Mads Middelboe Rehder | KP |