HiOA-studenten på konferansen i Oxford!

8.- 9. september deltok jeg på konferansen Building Healthy Global Food Systems: A new imperative for health som ble arrangert av World Public Health Nutrition Association (WPHNA) i Oxford  i England.

Konferansen dreide seg altså rundt matsystemet; hvilke negative konsekvenser vi ser i dagens matsystem (livsstilssykdommer og sult/underernæring), hva det er med matsystemet som fører til disse problemene, hva er et «sunt matsystem», og hva må til for å skape dette bedre matsystemet. En slik tankegang ser ernæringsutfordringer som en konsekvens av samfunnsforhold, ikke som konsekvens av individuelle valg hos enkeltpersoner. Denne konferansen fokuserte mye på hvordan global økonomisk politikk påvirker matsystemet, og om potensialet i å bruke økonomisk politikk for å skape et bedre matsystem.

Jeg deltok på konferansen fordi jeg hadde fått godkjent studien jeg gjorde i min masteroppgave på samfunnsernæring på HiOA i vår til en poster-presentasjon på konferansen. I oppgaven min skrev jeg om «ultra-prosessert mat» og en ny måte å dele inn mat på basert på grad av industriell prosessering den har gjennomgått. Forskerne som har foreslått denne inndelingen mener at tradisjonelle kosthold som erstattes med sterkt industrielt prosesserte matvarer («ultra-prosesserte produkter») er en av hovedårsakene til den globale fedmeepidemien og medfølgende livsstilssykdommer.

Bilde2small
Siri på poster-presentasjon på konferansen.

Poster presentasjonene bestod av at omtrent 90 studier med relevante temaer for konferansen hadde hver sin poster på en rekke stativer i området der alle oppholdt seg i pausene. De som deltok på konferansen kunne gå rundt å se og lese om de ulike studiene, og jeg kunne stå ved min poster og fortelle mer om studien til de som hadde spørsmål. I tillegg var det små presentasjonsrunder med omtrent 15 postere om gangen, der alle fikk to minutter til å fortelle om studien. En komité på to personer ledet disse presentasjonsrundene og omtrent 20 personer fulgte med og hørte på. Poster presentasjon var i så måte en liten del av konferansen, men veldig nyttig for å vise hva man har jobbet med og å treffe andre som forsker på samme område som deg selv. Etter poster-presentasjonen var det flere som kom bort med spørsmål og som ville holde kontakten, for eventuelle forskningssamarbeid senere. Selv om man aldri vet om det blir noe ut av det, er det uansett bra å etablere kontakter og spennende å møte andre som er interesserte i det samme som en selv.

Hvis man vil vite mer om konferansen, kan man laste ned alle presentasjonene som PDF, og annet materiell, på http://www.oxford.wphna.org.

Siri Løvsjø Solberg
Masterstudent 2012-2014