Fagdag om bærekraft

IMG_2017Bildet viser Anne Lise Nygaard (til høyre, student på SERN2013 kullet) som holder foredrag om plantebasert kost, samt konferansier Vilde Henningsgård (til venstre), som styrte gjennomføringen av arrangementet med stødig hånd.

Under tittelen “Skal det briste eller bære; er maten min bærekraftig” inviterte SERN2013 kullet til fagdag i Pilestredet i dag 14.januar.

Etter en fin infofilm fra SERN2013 kullet, åpnet Aksel Nærstad fra Utviklingsfondet med å snakke om bærkraftig jordbruk, og om fordelene av småskala landbruk kontra stor industriell monokultur produksjon.

Blogger Gry Hammer snakket om sin egen kostholdsreise, og hvordan hun nå for seg selv og familien sin hadde landet på et kosthold bestående av del kjøtt og fisk. Hun mente det var stor forskjell på kjøtt og fisks kvalitet, og var veldig opptatt av at kjøttet og fisken hun bruket skulle være riktig produsert for å finne veien til familiens bord. Hammer snakket også om fett, som hun mente det var stor forskjell på, avhengig av fettets kilde.

Anne Lise Nygaard, student på SERN2013 kullet, snakket om plantebasert kosthold, som for henne var en stor lidenskap. Hun viste hvor lett det var å få i seg næringsstoffene det i dag er anbefalinger for, på et plantebasert kosthold. Hun slo videre et slag for økt bruk av belgvekster i 2016 , som av FN er utpekt til å være belgvekstenes år. Hun pekte videre på ressurser online for dem som ville lære å leve uten kjøttprodukter og fisk.

IMG_2025Her snakker Knut Ivar Karevold om GreeNudge.

Knut Ivar Karevold, psykolog og direktør i Green Nudge, snakket om hva GreeNudge gjør, og viste slående eksempler på hvordan enkel manipulasjon av forbrukeres miljø noen ganger kan gi overraskende store effekter. Erkjennelsen om at forbrukeren for en stor del går på autopilot og at hjernen ofte velger enkleste løsning, spesielt når man er sliten, ligger til grunn for nudging som forskningsfelt. Varigheten av dokumentert positiv nudging effekt er mer usikker.

Anne Marie Schrøder, fra matvett, snakket om hvordan hennes organisasjon jobber for å få ned kasting av mat på institusjons og privat nivå. Mange nyttige tips her.

Elisabeth von Hanno Brockfield og Marte von Krog presenterte Fylkesmannens i Oslo og Akershus’ ØQ prosjekt, hvor målsetningen er å øke bevisst om, og forbruk av økologiske matvarer, ved institusjonskjøkken og blant private.

Det ble til slutt gitt en oppsummering av vår egen professor Kjell Sverre Pettersen, som landet på at alle må vi spise mat, og at vitenskapen, til tross for noen uenigheter blant eksperter, var det beste vi hadde til å finne ut hva som var riktig å galt innen spørsmål rundt bærekraft og helse (ikke ulikt tidligere altså).

Det som var nytt i år var at hele arrangementet var lagt til Pilestredet (nærmere bestemt P35). Da damene ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ikke ville låne bort undervisningskjøkkenet i Pilestredet, medførte dette en del logistiske utfordringer mhp matservering (maten måtte forberedes på Kjeller, og kjøres til Pilestredet av studentene).  Matserveringen var derfor lagt på et noe mer nøkternt nivå i år enn året før, uten at det la noen demper på arrangementet.

Auditoriet lå litt bortgjemt, vendt inn mot en bakgård, og det ble erfart at god skilting er viktig for de som ikke hadde vært der før . Utfordringene til tross, studentene på SERN2013 kullet gjorde en meget god jobb med fagdagen 2016, studieleder og lærere er stolte av et proft gjennomført arrangement.

En kommentar om “Fagdag om bærekraft

1. Takk for en fin og spennende fagdag! Det var veldig givende å få med seg flere ulike perspektiver, så det var fint at dere hadde invitert personer med ulike meninger.