[Studentpraksis] Hos Kreftforeningen

Av Cosmina Catalina Moraru

Kreftforeningen er en interesseorganisasjon som jobber med å forebygge kreft samt å forbedre livskvaliteten for pasienter og deres pårørende. Målet er å øke engasjement for kreftsaken og bidra til at flere blir friske eller lever lengere med kreft. Gjennom forskning og forebygging, informasjon og støtte, rådgiving og politisk arbeid arbeider Kreftforeningen lokalt, nasjonalt og globalt. I sitt forbyggende arbeid jobber Kreftforeningen også med å forebygge kreft gjennom godt kosthold.

Å ha praksis hos dem har vært en unik mulighet og jeg synes det er så bra at vi fikk hele 8 uker med praksis og ikke bare 2 eller 4 som andre studier har. Du får i praksisperioden muligheten til å utforske arbeidsmarkedet, finne ut hvilken kompetanse du sitter med etter studie, og hvilke arbeidsoppgaver du har lyst til å jobbe videre med. Ved å være tidlig ute med å definere hvilke interesser du har innenfor samfunnsernæring har du gode muligheter for en vellykket praksis!

Uansett hvilken praksisplass du velger så er du på “ jobb” og du får seriøse arbeidsoppgaver. Du kommer til å representerer HiOA og dette må gjenspeiles i din arbeidskapasitet og arbeidsmoral. Om du vurderer å ha Kreftforeningen som din praksisvert så kan du glede deg masse fordi du kommer til å få mye ut av din praksistid hos dem. De har hatt praksisstudenter før og de vet hva vi driver med.

Hos kreftforeningen får jeg seriøse arbeidsoppgaver som gir meg muligheten til både utvikle deg som student og samt bidra til kreftsaken. Jeg har muligheten til å bli kjent med utrolige dyktige folk og fått mange forbindelser. Gjør en jobben bra jobb så kan man også få attest.

Ikke minst får jeg her muligheten til å “jobbe” i en utrolig hyggelig miljø med gode “kolleger” som tar godt vare på meg og er klar til å hjelpe og dele sin kunnskap! Jeg deltar på mange møter og får masse verdifull erfaring.

Når det gjelder min praksisperiode har jeg tre læringsmål som består i å øke kunnskapen og kompetansen om forskningsmetodikk ved å jobbe med analysearbeid, kartlegging og rapportskriving, samt koordinere samarbeid mellom ulike aktører, noe som vil øke min forståelse for hvordan frivillig sektor fungerer og spesielt Kreftforeningens rolle.

Jeg har også et ønske om å være kreativ og forsøke å se nye mulighetsrom for Kreftforeningen. Håper med dette gav et lite innblikk i hvordan det er å ha praksis i Kreftforeningen.