Oppdrag 1 Bildeskaping i tegning, maling og digitale medier

Gjennom ulike tegneteknikker i ulike formater og på ulike papirkvaliteter arbeidet vi med ulike teknikker og tegneredskaper, individuelt og i gruppe. Vi utforsket det å tegne hverandre uten å se på papiret men øve på å se motivet, videre speiling i storformat  slik illustrasjonene over viser.

Oppdrag 1, uke 35/36 Tegning, bevegelige  og digitale bilder

Tirsdag 28.08 fikk vi en spennende og lærerik introduksjon av ulike typer blyanter og papirteksturer. Dette utforsket vi, både i form av mindre formater  og større kroppslige bevegelser, i stort format på gulv. Siste halvdel av dagen utforsket vi nye måter å bruke overhead på. Da byttet vi ut foto i dias-rammer med andre gjenstander som fjær, hår, Zalo, sylofan, papir, osv. Ved å kombinere ulike elementer, skapte vi romlige bilder i taket og på veggen. Dette er noe som barn fenges av og som de selv kan medvirke i.

Her har vi for eksempel lagt cellofan, hårstrå og fjær inni filmen. Vi kan se kontrast i at fjæren ser svart ut, mens cellofanen er farget. Det er også kontrast mellom det tynne hårstrået og de tykke «hårene» fra fjæren. Bildet til venstre er cellofan og såpe. Slike bilder på en vegg eller i taket, kan skape en stemning i rommet, med mye spennende å utforske.

Onsdag 29.08 Fikk vi ett nytt møte med iPaden og tegning. Vi fikk introduksjon i appen «procreate» av Eli Gjølstad. Hun viste oss grunnleggende om ulike penselstrøk og annet teknisk som var lurt å vite om hvordan å bruke appen. Appen er blant annet trykksensitiv, slik at presset du legger på skjermen avgjør dybden på penselstrøket.

Videre fikk vi besøk av billedkunstner og førsteamanuensis Ilmi Gutzeit Mathiesen, som fortalte oss om sitt forhold til appen. Både hennes egne erfaringer og tips til bruk av penselstrøk, lag etc. Via IKT lånte alle iPad, og startet å utforske rundt hvordan vi bruker Procreate, og hvordan vi kan eksperimentere med bildeskaping via digitale verktøy. Hun viste oss et penselstrøk hun likte spesielt godt, Nikko Rull. Dette var et penselstrøk som var morsomt, enkelt å bruke og som gav et litt rustikt utrykk.

De to første bildene er utført med penselstrøket Nikko Rull, og et enkelt bilde tegnet med dette. På bilde 5,6, 8 og 9 utforskes symmetri- verktøyet i Procreate.

Vi utførte ogss samtegning, ved å bytte Ipader i en gruppe på 17. Den første tegnet øyne, den neste nese osv. Tema var monster. Under ligger to timelapse av tegneprosessen der vi fortsatte på hverandres tegninger.

50E8D8C3-833E-4317-BCC9-6A46662B5622 767F6EAF-570D-4B6F-9E14-9BFD85B2E51A

Blogggruppe 1, Lisebeth, Marlen, Celine og Kristel

3 kommentarer om “Oppdrag 1 Bildeskaping i tegning, maling og digitale medier

1. Det var mange morsomme teknikker vi prøvde denne dagen. Både par oppgaver med kul og kritt, morsomt å leke med lydbilder og ikke minst jobbe med appen. Procreater gir så mange muligheter! Jeg prøvde appen hjemme med barna og la merke til at takket være muligheten for Time lapse ble barna mer engasjert! De skjønte fort at jo lengre de holder på med å tegne med appen desto morsommere blir filmen som vises på time lapse. Dette gjorde at de satt lengre og prøvde veldig mye forskjellig. Moro!/

2. ProCreate-timen ga mange artige uttrykk. Appen ga utrolig mange muligheter. Jeg likte spesielt godt å leke meg med sky-effekten og fylle farge rundt for å lage et unikt uttrykk. Det var også veldig spennende å høre om Ilmis tegneprosjekt hvor hun tegnet på toget hver dag. Veldig inspirerende!

3. I dag har jeg fått inn 17 x 2 Procreate-uttrykk og det er helt fantastisk! Dere har virkelig lekt og eksperimentert og takk jeg IKT Eli Gjølstad, Oslomet som er en av fordypningens mentorer og i uke 38 fortsetter hun utvikle nye kreative måter innen digitale medier, som er ett av fordypningens satsningsområder. Denne bloggen er også del av de faglige vektleggingene i vår fordypning i kunst, håndverk og kultur på Oslomet.
    Å bruke digitale verktøy til egen kreativ prosess – handler også om å velge måter å bruke de nye digitale muligheter på måter som kan anvendes i barnehagen. Tenk dere at barnas hodefotinger blir til i dette verktøyet og de selv kan se prosessen frem til uttrykket. Løft frem barnas bilder ovenfor foreldre og resten av personalet ved å kombinere fysiske bilder og digitale verktøy og lær de å leke med dette fremfor å konsumere ferdige verktøy der de ikke selv kan skape uttrykket.