Forelesning om Arkitektur

På tirsdag 23. oktober hadde vi en forelesning om arkitektur med Ann-Hege. Arkitektur er kunsten å planlegge, utforme og oppføre byggverk samt at det kan betegne prosessen fram til ferdig byggverk, det ferdige byggverket og kunnskap om bygging.  I Ann-Heges bok blir arkitektur betegnet som kroppens tredje hud.

Barna forholder seg til arkitektur hele tiden. Arkitekturen påvirker barnas atferd i den forstand at forskjellige rom inviterer til ulike aktiviteter. En lang gang inviterer til løping og en pappeske er koselig å krype inn i.

I Regio Emilia pedagogikken er det mye snakk om rom som den tredje pedagog. De er veldig beviste på hvordan de organiserer rommene. Vindu og andre ting barna bruker er i barnas høyde og de er flinke til å se og utnytte de mulighetene rommet byr på til barnas fordel. Dermed så kan man gjennom å være flink å organisere rommet la rommet ta over noen av de funksjonene som man selv har som pedagog og inspirere barna, dermed uttrykket rommet som den tredje pedagog.

For ansatte i barnehage betyr dette at det er flott å snakke om forskjellige typer menneskelagde arkitektoniske byggverk og også arkitekturen som man finner i naturen, mange dyr jobber med arkitektur. Mange dyr bygger hjemmene sine selv. Barnehagen bør også ha paller, brukte tekstiler og treplanker slik at barna får muligheten til å utforske arkitektur og få opplevelsen av å bygge noe selv.

Blogg-gruppe 3

Jørn, Martine, Pernille og Yahel