Tråd i barnehagen

Denne uka er uke to der vi arbeider med tråd som tema. Uka (mandag) begynte med forelesing der temaet var «barn og samtidskunst». Der snakket vi blant annet om det at kunstfagene blir ofte brukt til å fremme andre fag. Dette kan sees på som problematisk, da kunstfagene har en verdi i seg selv. Vi snakket også om begrepet kunst der vi så på blant annet landart og streetart som oppsto for at kunst skulle være tilgjengelig for alle, og ikke kun en type samfunnslag. Politisk kunst og spesielt med kunstneren «Banksy» i spissen er kunst vi finner igjen fra vår egen tid og som vi kan kalle nåtidskunst. Et annet tema innenfor kunst som har vært gjennomgående denne 1.5 uka er konseptkunst, som er kunst laget ut ifra en ide. Foreleseren holdt også foredrag om å tilrettelegge kunstneriske aktiviteter i barnehagen, og at barnehagehverdagen er organisering. Gjennomgående i kunstneriske aktiviteter i barnehagen var at vi må tørre å gå utenom det tradisjonelle, og tørre å prøve nye metoder i aktiviteter sammen med barn.

Da temaet disse to ukene er tråd har vi fått prøve ut forskjellige teknikker innenfor håndarbeid. Selv om vi har oppgaver som skal leveres innen fredag, har det å sette seg ned med et håndarbeid stått sterkt i klassen. Flere har lært seg å strikke, hekle brodere og veve. Noen har også surret tråd rundt en ballong med vann og lim for at dette skal bli en «ballong» av tråd.

Vi har også fått blitt kjent med ulike tradisjonelle teknikker som hespetreet til å nøste opp garn, håndspinner for å lage garn av ull og veven.

Nå går vi mot siste innspurt da vi på fredag skal levere oppgavene!

Hilsen Ida og Cansu, del av gruppe 4