Oppsummering av tråd

Som tidligere nevn hadde vi i klassen fått utdelt oppgaver i forbindelse med arbeid med tråd. Oppgavene ble flytende, og disse to ukene har for de aller fleste handlet mer om det tradisjonelle håndarbeidet som strikking, hekling og brodering. I samtale med læreren anså vi dette som en god løsning da alle i klassen har fått en bredere kompetanse eller der noen fikk erfare dette for første gang. Så ukene ble til at vi fikk velge hva vi ønsket å jobbe med. Vi fikk velge i ulike materialer og teknikker blant annet fordi vi må gi barn tilgang på mange ulike teknikker og muligheter innenfor arbeid med kunst og håndverk, for at barn skal utvikle egne interesser.

Bildene under viser oppgave 4. Oppgave var å lage et arbeid som kunne inspirere til arbeid i barnehagen eller sammen med barn. Alle i klassen hadde forskjellige ideer og sluttproduktet kunne gi oss mange forslag til aktiviteter sammen med barn. Flere hadde tatt utgangspunkt i egen barndom, og hva man fant interessant som barn i forhold til tråd som materiale og bygget videre på dette. Vi fikk mange varianter av opplegget. Flere brukte tråd på en tradisjonell måte med strikking, hekling og brodering i barnehagen, mens andre valgte nye metoder som tråd og vann inni en flaske, julepynt laget av tråd og lim, eller en egenkomponert vev av ståltråd.

Alle i klassen gikk denne uka i møte med ulike erfaringer, men å jobbe med dette materialet fikk oss til å se muligheter i arbeid med barn med et materiale som kanskje kan oppfattes som et vanskelig materiale i arbeid med barn.

Del gruppe 4, Ida og Cansu

2 kommentarer om “Oppsummering av tråd

1. Tråd i barnehagen er jo et spennende tema- som dere påpeker og det å kunne grunnleggende teknikker gir barnehagelæreren trygghet som gjør det å leke med og utforske tau, garn, metalltråd ol til noe som kan øke og stimulere til kreativitet og samspill mellom barna. Så flott at dere har jobbet så åpent og lekent.