Filosofiske og etiske betraktninger om barnehagen
Salman starter ved å oppsummere fra den samiske forelesning vi hadde forrige uke.
Stikkord som: Rammeplanen, fra flerkulturelt til mangfold, samisk kultur, identitet, majoritet vs minoritet. Er noe av det vi oppsummerte og gikk i gjennom i timen.
Hva er barnehage? Lek, læring, danning, lekne voksne, ansattes læring, legge til rette for lek, legge til rette å gi rom for utforskning.
Hvordan forstå barnehage?
– Som ledd i omsorgskjede
– Som deltakelsearena
– Som møteplass
To forståelsemodeller fra utviklingspyk:
– Barnet som behovvesen (Utvikling gjennom tilfredsstillelse av behov, Freud m.fl)
– Barnet som forsker (Utvikling gjennom utforskning, Piaget)
Felles ide ->Utviklingen følger egne naturlover, der omgivelsene framstår som faktorer.
Transaksjonsmodell
Et mikrosystem som består av: Mor, far og barn.
Barnehagen som deltakelsearena
Tilhørighet en sentral plass. Tilhørighet tillegges stor betydning også i en analyse av situasjonen til norsk ungdom med innvandrerbakgrunn.
Barnehage er en møteplass også for voksne,ikke bare barna.
Sentrale forståelser –
Ideologi, falsk bevissthet, hegemoni