Den samiske barnehagen Cizáš på Tøyen i Oslo 2019

I dag, 17.09.19, har vi vært på besøk i Samisk Barnehage på Tøyen. Klassen ble samlet i barnehagens Gamme. Gammen er en trehytte med peis i midten, den benyttes til samlinger, måltider, fester og etc. Vi startet dagen med at leder i barnehagen, Máre Helander, fortalte et samisk eventyr, på samisk! Selv om vi ikke forstår språket, forstår vi mye av fortellingen fordi Helander bruker mange konkreter, disse forsterker fortellingen visuelt, samtidig som hun viser følelser som passer til hva som skjer i eventyret. Konkretene er også svært sentrale til samisk kultur. Samtidig var de sentrale i forhold til resten av verden og bærekraft. Eventyret tok for seg tematikken om brannen i Amazonas, plasten i havet og bevaring av naturen generelt.

Hun snakker mye om hvorfor det er så viktig å bruke konkreter i eventyrformidling for barn. Konkreter gjør eventyret lettere å huske, det er lettere å forstå, det hjelper for begrepslæring og gjør det lettere for barna å følge med på fortellingen og hva som skjer i den.

Leder i barnehagen viste oss mange gode, pedagogiske ideer. Det var blant annet om hvordan de arbeidet med det samiske i barnehagen og hvordan de brakte inn fagområder fra rammeplanen og andre verdier i deres praksis.

Vi har lært masse! Takk for oss!

– Modul 2

En kommentar om “Den samiske barnehagen Cizáš på Tøyen i Oslo 2019

1. Det var veldig gøy at vi fikk muligheten til å besøke den samiske barnehagen! Mari har vært flink til å forklare viktigheten av bruk av konkreter i barnehagen.