Lek med tegning

I dag hadde vi første dag på skolen etter sommerferien, og startet semesteret med å tegne.

Første øvelse var å tegne rette streker til man så en form man kunne fylle inn med forskjellige gråtoner. Øvelse to bygde videre på de rette strekene med diagonale streker.

Tredeje øvelse tok utgansgpunkt i rette og diagonale streker, men vi skulle tegne på hverandres ark som ble sendt på rundgang. Her kunne vi også bruker fargeblyanter, og til slutt kunne vi bruke pastellkritt for å få frem formene og strekene vi hadde laget.

Alle tegnigene til øvelse 3 samlet

Fredag 28.08.2020

I dag har vi hatt vår andre time i tegning.
Vi har brukt kull i ulike øvelser Første øvelse var å tegne virvelvinder og bruke de som utgangspunkt til å tegne noe annet, som en vase eller dråpe.
Her legges det vekt i å skape form ved å «skygge» formen.

Andre øvelsen var utforskning av mulighetene kullstift gir oss. Først tegnet vi tre flater, og brukte knet til å få lyse områder og leke med lys og valørkontraster.

Tredje øvelse begynte med å fargelegge hele arket med kull. Her måtte studentene bruke fantasien og bringe ut motiver i tegningen som man kunne bygge videre på.

Her kunne det skapes landskap med fjell, vann, hus eller det som kom fram for hver en av oss. For å få fram det vi så, brukte vi knet for å ta bort kullet og lyse opp flaten eller trykke hardt med kullstiftet for å forsterke linjer og gi dybde i formene.

I den fjerde øvelsen tegnet studentene ansiktet til den som satt foran seg, uten å løfte blyanten fra arket og uten å se ned på arket.

Abstrakt gruppebilde av hele klassen! 😀

Denne øvelser løftet frem det sosiale i tegning og skapte glede og humør rundt situasjonen. Det var morsomt å se både hva man selv hadde fått til og hva den andre hadde tegnet ved å se på ditt ansikt. Det var på en måte forventet at tegningen ikke skulle bli «bra» så det å «tegne fint» ble ufarliggjort. Nå var det spenning over å se hva som ble til, ikke på å lage en «fin» portrett det bra. Øvelsen skapte godt humør og latter. Det var god stemning i klassen og studentene syntes det var morsomt.

possitiv form med blyant

Femte øvelse var todelt. I første del skulle studentene forsøke å tegne skoene de hadde på seg uten å se på det. Her konkurerte høyre og venstre halvdel av hjernen, altså vår kreative side og vår logiske side.

Andre delen av øvelsen var gjennomført med skoene på bordet! Studentene satt skoene foran seg på bordet, og tegnet med kullstift. Vi ble veiledet til å fylle inn de mørke delene rundt skoene for å få fram formen etterhvert. Etter å ha fått skoenes negativ form, kunne detaljer begynne å tegnes inn.

9 kommentarer om “Lek med tegning

1. Det mye viskelæret, som på kunstnerspråket heter KNET – ikke knekt, bare en liten oppklaring,

1. Morsomt med øvelse 3, ble litt bedre kjent med gruppa min litt bedre og på fredagen var det veldig morsomt med å tegne hverandre uten å løfte blyanten fra arket og uten å se ned på arket. Ble veldig mye latter utifra resultatsetene.

2. Kohort 1s dokumentasjon viser på en informativ måte hva Visuell kommunikasjon kan bety – i morgen fortsetter vi å utforske det å fortelle og tenke med streker, former og farger.

3. Dere forteller informativt om subtraktiv tegning der lys hentes frem fra den mørke kullflaten, er forståelig også for de som av ulike grunner må være hjemme.. Å tegne med lys – bidrar til at du får arbeidet med form på en litt annen måte enn ved å streke opp først. Lek med dette videre i forhold til alle mulige motiver i ditt hjemme miljø, inne og ute. .

4. Det var veldig gøy å eksperimentere med kull og spennende å øve på skyggelegging. Det var også interessant å se hvordan resultatene ble da vi øvde på å tegne hverandre uten å se ned på arket.

5. Denne økten med å leke med tegning var kjempe artig. Jeg synes det er kjempe spennende å se andres arbeid også. Det kommer fram så mye kult fra enhver.