Mandag 31. August

I dag startet vi dagen i datalaben. Her fikk vi en innføring av tegneprogrammet Procreate på iPad. På Procreate fikk vi utforske de forskjellige funksjonene appen har å tilby. I første omgang var det spesielt fokus på de forskjellige tegneverktøyene.

Etter denne timen gikk vi videre til klasserommet for å utforske diverse maleteknikker. Her brukte vi primære farger i vannbasert maling. I første teknikk vi øvde på malte vi i bløt papir som vi også kunne skylle underveis. Dette gjorde at maleprosessen ble forlenget og produktet kunne formes og forandres flere ganger.

Deretter øvde vi på trykk. Vi brukte pleksiglass som vi rullet maling på og skrapet bort delere av malingen for å lage et mønster. Da vi malte brukte vi blant annet pensler, plastelina for trykk, tannbørster, skjeer, men malte også mye med henda. Vi ble også utfordret til å bruke mengde- og farge kontraster.

Etter en stund med maling, gikk vi opp i datalaben, denne gangen for å utforske hvordan redigeringsfunksjonene kan kombineres med tegning. Her begynte vi å tegne og redigere med utgangspunkt i noen av gjenstandene som vises på bildet under. Her lærte vi mer om hvordan vi kan bruke layers (lag) i bildene vi lager, og hvordan ting fra hverdagen kan inspirere oss til å skape noe nytt. Vi avsluttet dagen med å tegne på ipaden etter rolig musikk, meningen her var å følge musikkens rytme.

5 kommentarer om “Mandag 31. August

1. Veldig gøy å bli lært til å bruke Procreate på Ipad. Det ga oss mange muligheter til å tegne på en annen måte og bruke andre hjelpemidler som forskjellige penner og malekoster som er inne på programmet til å uttrykke oss gjennom kunst.
    Det var også veldig lærerikt og gøy å bruke plastelina som trykk når man malte, her har man mulighet til å lage masse forskjellige trykk ut ifra hva man selv vil.

2. Masse flotte uttrykk! Bildeskaping er så mye – det er det som gjør visuell kommunikasjon gjennom bilder så spennende!

3. Dette var en gøy og lærerikt dag med bruk av Ipad og maling!

Enig med s333049 at det å bruke gammel plastelina til å lage forskjellige trykk var gøy. Og det er noe å ta med seg i barnehagen. Tanken om å bruke det vi allerede har på avdelingen isteden for å sløse mat.