Forskning og utvikling
Barnevernspedagogutdanningens forskningstemaer spenner over mange områder: Forskning på undervisningsmetoder, forskning på barndom og forebyggende barnevern, forskning på barnevernspedagogens profesjonelle virke og identitet – for å nevne noen. I denne delen presenterer vi noen av de prosjektene utdanningens ansatte har ansvar for – noe er allerede produsert og publisert og noe er under arbeid.
Barnevernspedagogutdanningen har i lang tid satt formidling av forsknings- og utviklingsarbeid på dagsorden. Tidlig på 2000–tallet ble det igangsatt det lærerkollegiet kalte: «Opp av skuffen prosjektet». Denne satsing førte til en økt bevissthet om betydningen av å forske og formidle – noe undervisningen også bærer preg av. Deling av kunnskap er avgjørende for å utvikle et fagfelt. Så her, vær så god: tast et trykk og se hva vi formidler.
- Ungdom i alvorlig trøbbel
- Ettervern
- Ungdom som medveileder
- Barns tilknytning til riket
- Profesjonskvalifisering etter utdanning
- Fortellingen om pønkejentene som digital fortelling
Ansatte på barnevernpedagogutdanningen deltar i flere av fakultetets forskningsgrupper:
Barneliv og profesjonsutøvelse
Barn, hverdagsliv og profesjonelle praksiser
Praksisbasert forskning og forskningsbasert praksis i sosialt arbeid og barnevern
Kunnskap for praksis – sosialfagenes kunnskapsgrunnlag
Her er fakultetes forskningsside:
Forskning ved Fakultet for samfunnsfag (SAM)