Hvordan få praksisfortellingene inn i studiet?

Barnevernspedagogutdanningen har en deltidsutdanning der studentene har sin første praksisperiode på egen arbeidsplass. Dette er studenter som ofte har lang arbeidserfaring fra sosialpedagogisk arbeid. For å trekke deres praksisfortellinger mer inn i studiet ville jeg prøve å få studentene til å lage digitale praksisfortellinger.

På praksisforberedende seminar fikk studentene i oppgave å ta stillbilder og tenke på at det skulle bli til en fortelling om noe som hadde «berørt dem» i det barnevernfaglige arbeidet. Produktet var individuelt og ble produsert med støtte og tilbakemelding fra medstudenter i en gruppe på tre. Deretter skulle de jobbe individuelt før de igjen gikk i grupper og skulle gi hverandre tilbakemeldinger. Historien var nå skrevet. De ble da introdusert til Windows Moviemaker og iMovie og bildematerialet ble ferdig og praksisfortellingene innlest. Det hele ble avsluttet med premiereframvisning i tre parallelle sesjoner.

Dette ble en måte for studentene å fortelle om det faglige, det som berørte dem i barnevernet og de personlige refleksjonene. De trakk inn fortellinger, erfaringer og teori. Det visuelle hjalp studentene å få fram den personlige og faglige fortellingen fra eget arbeidssted (Broman Å., 2013, Egen arbeidsplass som læringsarena,  In Press)

Følgende film hvordan en student reflekter både over det banevernfaglige og det personlige.