Eidene – oppstartseminaret. Deltidsstudentene konstituerer seg

Introduksjon ved Pål Chr. Brevig

Hvert år starter det nye deltidskullet med en ukes samling på Eidene kurssenter (se nedenfor). Hensikten er å skape et funksjonelt og pålitelig læringsmiljø. Gode læringsbetingelser må hvile på tillit, der deltakerne står i et gjensidig komplementært forhold til hverandre. Praktisk sosialpedagogikk handler om å forstå og å legge til rette for hvordan det er å vokse seg inn i et felleskap, om hvordan enkeltmennesket påvirker felleskapet og om hvordan felleskapet virker på enkeltindividet. Læring er en prosess som omfatter alle forandringer i menneskets personlighetsliv minus arvelig bestemte faktorer. Da handler læringsprosessen bl.a. om refleksjon og bevisstgjøring omkring sosiale gruppers betydning. Vi forsøker å finne samsvar mellom liv og lære:

På Eidene treffer studentene hverandre og lærere i et annerledes miljø, – annerledes enn hva Høgskolebygningen i Pilestredet 35 kan få til. Her presenteres aktivitetsfag som teoretisk fag og som praktisk framgangsmåte, her introduseres andre kjernefag i utdannelsen, her problematiseres studentrollen og de utfordringer en deltidsstudent møter i hverdagen. Her legges grunnlaget for arbeid i grupper, inndeling i grupper, de første gruppeutfordringene …, og vi funderer over hva uttrykket «felles skjebne – felles trøst» kan bety for oss.

På denne samlingen er vi sammen hele tiden, vi spiser alle måltider sammen, vi arbeider sammen og vi har fritid sammen. Vi utvikler en slags sosial grammatikk, et slags normsett – som blir styrende for kullets samvær siden. Vi samkjører oss for å møte de utfordringer deltidsstudenten må beherske, som kort oppsummert handler om selvstendighet. Vi praktiserer sosialisering ved at vi bygger et felleskap for læring.

Eidene ute1

Gruppearbeid ute

Eidene ute2

Felles aktivitet ute

Eidene ute 3

Her er alle ute

Eidene Pål

Uteområdet på Eidene byr på aktiviteter i all slags vær

Historien om Eidene
Eidene eller Eiane er en av Tjømes eldste gårder. Vi finner opplysninger om gården i Tjøme bygdebok så langt tilbake som 1593.

Seilskutetiden
Fra 1700-tallet fremstår gården som en storgård med skipsredere som eiere. Redere som Anders Olssøn Eidene (1731-1797) og Iver Endresen (1815-1898) er begge omtalt i Tjøme bygdebok.

Psykiatrisk behandlingshjem for barn 1949 – 1773
Gården ble kjøpt i 1949 av Mai Lindegaard som sammen med dr. Odd Solem dannet «Mai Lindegaards Stiftelse, dr. Solems Klinikk for nervøse barn» – landets første barnepsykiatriske behandlingshjem. Klinikken var åpen både for gutter og jenter.

Røde Kors fra 1974
Eiendommen ble gitt i gave til Norges Røde Kors i 1974. Boligene ble pusset opp og tilpasset funksjonshemmede. I 1981 sto et nytt hovedbygg ferdig. Flere byggetrinn har kommet til siden og Eidene fremstår i dag som et moderne feriested som tilbyr tilrettelagte opphold. I tillegg tilbys opphold til foreninger, organisasjoner, offentlige og private virksomheter, helserelaterte virksomheter m.fl.

Med fokus på aktivitetsfag
av Elisabeth Arnesen

Rammen rundt denne uka på Eidene er å gjøre aktiviteter sammen og gjennom det skape trygghet og bli bedre kjent. Samtidig får de noen flere erfaringer og kunnskaper som de kan ta i bruk i sitt arbeide med barn og unge.  Og kursstedet Eidene er et veldig godt utgangspunkt for det, både inne- og utendørs.  Studentene kommer fra hele Sør- Norge. De deles derfor inn i grupper utfra regional tilknytning for å gjøre det lettere for dem å møtes mellom samlingene på HIOA.

Studentene har ulik bakgrunn utfra erfaring, alder og etnisitet. Det er ofte også mange menn blant studentene. De fleste av studentene er i arbeid med barn og unge på institusjoner, skoler, fosterhjem/ beredskapshjem og barnehager. Noen av studentene kommer fra andre yrker og mange av dem driver med mange aktiviteter på fritiden. Vi legger derfor opp til gruppearbeid. Dette gjør at studentene kan forstå og  lære mye av hverandre ved å utveksle kunnskaper og erfaringer. Eksempler på dette er at hver gruppe arrangerer en aktivitet enten inne eller ute for hele kullet. Ofte er denne aktiviteten hentet fra en arbeidsplass, men gjennom gruppearbeid og refleksjon ser studentene at den like godt kan gjennomføres på andre arbeidsplasser. De blir også i gruppearbeid utfordret til å se på hva de kan og hvilke erfaringer de sitter med, som kan brukes i arbeid med barn og unge.  I dette studiet er det lagt opp til mye selvstudium og arbeid i kollokviegrupper. For flere av studentene er det lenge siden de har vært i en læringssituasjon. Vi starter derfor opp med fokus på å lære gode læringsstrategier og på hvordan de kan hjelpe hverandre gjennom studiet. Mange av studentene sier at denne uka på Eidene hadde stor betydning for hvordan de klarte å komme i gang med studiet. I mange av disse gruppene etableres det et samhold som varer gjennom hele studietiden.

Eidene inne workshop1

Workshop inne

Eidene fremføring

Fremføring den siste kvelden