Aktivitetsfag

Ved barnevernpedagogutdanninga ved Høgskolen i Oslo og Akershus har undervisning i ulike aktivitetsfag en sentral plass. Som en integrert del av sosialpedagogikken ved utdanningen, har alle studenter i første studieenhet obligatorisk undervisning i musikk, forming og drama for at studentene skal lære og bruke ulike aktiviteter og kreative innfallsvinkler i arbeidet med utsatte barn og unge. Etter tre sekstimersdager med hvert av disse tre aktivitetsfagene, avsluttes kurset med et praktisk arbeidskrav hvor studentene i grupper lager et integrert aktivitetsfagsopplegg for og sammen med barn fra en drabantbyskole på Oslos østkant.

For tiden er disse faglærerne engasjert til denne undervisningen:
Drama: Gjert Endestad
Forming: Elisabeth Arnesen
Musikk: Svein Fuglestad

Både i andre og tredje studieenhet velger studentene et 36 timers aktivitetsfagskurs, hvor de får mulighet for å fordype seg i et aktivitetsfag hvert av de to siste årene av utdanningen. Studentene får da seks intense, morsomme, kreative og utfordrende dager med obligatorisk valgfagsundervisning. For tiden undervises det i disse valgfagene på utdanningen vår:

1 Dukkeverksted  v/Christiane Muribø
2 Klatring  v/Kjell Arne Lie
3 Friluftsliv v/Tore Mesna
4 Kunstverksted v/Elisabeth Arnesen
5 Digital Foto  v/Linda Cartridge
6 Kreativt verksted   v/Svein Fuglestad

1 Dukkeverksted
”Hvordan kan du som barnevernpedagog bruke teaterdukker i kommunikasjon med barn?”

Dukkeverksted collage 2013dukker
Valgfaget i dukketeater retter seg i hovedsak inn mot hvordan man kan bruke dukker og figurer i kommunikasjon og samtaler med barn og ungdom.
Første del av valgfagsperioden organiseres som dukkeverksted, hvor alle lager sin egen dukke. Det trengs ingen store formingsferdigheter på forhånd! Alle dukkene som blir laget kan brukes i kommunikasjon med barn. I løpet av dagene kommer vi inn på forskjellige dukketyper og figurer, og ser på hvordan man kan lage og ”få liv i” en dukke. Dere vil også få presentert noe teori, blant annet om resilience,  kreativitet og mestring. Dette knyttes opp mot bruk av dukker som kommunikasjonshjelp. Jeg vil i løpet av dagene fortelle og vise hvordan jeg bruker dukkene i samtaler med barn.

Andre del av perioden blir praktisk arbeid med dukkene. Dere vil få ulike tema og innfallsvinkler for dette arbeidet – alt fra dramatisering av barnebøker til cases som utgangspunkt. Gjennom improvisasjon og spill skal vi utforske både hvordan dukkene kan brukes til å sette opp små stykker – dvs reflekterende dukketeater, og se på hvordan vi kan bruke dukkene i konkrete samtalesituasjoner.

Anbefalt litteratur vil være boka ”Dukkenes magi” av Bjørg Mykle. Boka ”Når dokkene tar ordet. Teaterdokker i pedagogiske sammenhenger” av Brit Paulsen er en liten gullgruve hvis du vil vite mer om bruk av dukker i pedagogisk arbeid. Pensum i psykologi, pedagogikk og kommunikasjon vil også være relevant.

Faglærer Christiane Muribø er utdannet
barnevernpedagog fra Høgskolen i Oslo, med videreutdanning i drama- og teaterkommunikasjon. Hun jobber til daglig på Myrsnipa – et
samværssted for barn og foreldre drevet av Kirkens Bymisjon. Christiane bruker
jevnlig dukker i samtaler med barna hun møter på jobb. I møte med barn i jobben bruker hun dukker som samtaleverktøy.

2 Klatring
Som barnevernspedagog er en avhengig av å kunne sette teorier ut i praksis. Gjennom å benytte fjellklatring som metode kan studentene selv erfare hvordan en spenningsaktivitet kan bidra til å skape endring for barn og unge.

Studentene vil under veiledning få kunnskap om og kjennskap til hvordan en spenningsaktivitet kan virke på den enkelte og på grupper. Temaer som spesielt blir knyttet til aktiviteten er relasjonsarbeid, kommunikasjon, gruppejobbing, samarbeid og veiledning.

Kurset inneholder konkret opplæring i sikringsteknikk slik at den enkelte student blir i stand til å kunne gjennomføre rappellering og sikring på topptau. Undervisningen vil foregå inne og ute. Studentene som deltar må være villige til å bevege seg ute i ulikt vær og i bratt terreng. Nærmere info om hva som skjer de ulike dagene følger ved kursstart.

Faglærer Kjell Arne Lie er utdannet barnevernspedagog og arbeider som sosiallærer på en barneskole. Han har lang erfaring i bruk av klatring som spenningsaktivitet i arbeid med barn og unge.

3 Friluftsliv

Friluftsliv collage
Friluftsliv og friluftsaktiviteter er en fin måte å komme i kontakt med barn og ungdom på.  Det gir felles opplevelser, spenning og mestring. Det utvikles raskt relasjoner og gruppetilhørighet, og alle går litt ut av de faste rollene som sosialarbeider og klienter.

De som arbeider ved institusjoner for barn og ungdom har opplevd at både personalgruppa og ungdommene forandrer seg positivt gjennom felles friluftsaktiviteter. Friluftsliv har også vist seg å ha så store fysiske og psykiske helsegevinster at det er et stort, politisk satsningsområde i Norge i dag.

Vi skal ha seks dager sammen hvor vi skal oppholde oss utendørs og ha det gøy. Vi skal få både ideer og kompetanse som gjør at det blir enklere å drive friluftsliv med barn og ungdom i en barnevernsfaglig sammenheng, og vi skal knytte dette til faglige temaer og til miljøterapi.

Kurset gjennomføres på dagtid etter oppsatt timeplan, og vi vil gi mulighet for overnatting ute for de som ønsker det. Vi velger aktiviteter som kan gjøres sammen med barn og ungdom uten at man trenger sertifisering eller avansert utstyr. Vi vil gå igjennom grunnleggende temaer som: Kart/kompass, utstyr, bekledning og mat. Vi vil også belyse rammebetingelser og hvordan overvinne en del motstand som ”dørstokkmila” og økonomi.

Det du trenger av personlig utstur til dette kurset er det samme som du trenger når du skal være ute i skogen en hel dag. Det vil si regntøy, fottøy, klær og ryggsekk, og om du blir med på overnatting trenger du sovepose og liggeunderlag.

Faglærer Tore Mesna er sykepleier og klinisk miljøterapeut. Han har lang erfaring med friluftsliv i arbeid med barn og unge innenfor forebyggende virksomhet, barne- og ungdomspsykiatri, barnevern og organisasjonsarbeid. Er tidligere studieleder ved videreutdanning i miljøterapi og arbeider i dag med opplæring og veiledning av institusjoner innen privat og offentlig barnevern.  Har mye friluftslivserfaring vinter og sommer, brevandring, klatring, hundekjøring og seiling.

4 Kunstverksted

Studentarbeid trude

Eksempel på studentarbeid av Trude

I dette valgfaget skal dere få se og lære hvordan man kan jobbe med kunstneriske prosesser for å uttrykke følelser, identitet og sin livshistorie. Vi vil også berøre hvordan man kan bruke slike metoder på en terapeutisk måte.

Dere skal selv få være aktive og bruke ulike teknikker som maling, tegning, grafikk osv.

Det vil bli besøk på Barnekunstmuseet der vi ser på hvordan barn fra hele verden har portrettert sitt liv. Dere vil også se hvordan noen har laget biografier om sitt liv i tegneserieform.  Mange av disse berører tøffe temaer. En del av de barna vi har med å gjøre har lese og skrivevansker. Tegneserier er en måte for de å uttrykke seg på, uten å måtte skrive mange ord.  Dere kan lære hvordan dere kan veilede barn og unge til å lage tegneserier og male selvportretter. Man trenger ikke være gode på å tegne eller male for å delta.

Faglærer Elisabeth Arnesen arbeider som høgskolelærer  ved barnevernlinja på HIOA. Hun er utdannet barnevernspedagog og billedkunstner, og har også utdanning som fritidspedagog i England. Hun har bred erfaring  fra ulike steder som barnevernpedagoger arbeider så som barneverntjenesten, institusjoner, forebyggende arbeid innen fritidsklubb, lekesenter og barnehager. Hun arbeider også på Barnevernvakten i Oslo. Elisabeth har hatt flere egne separatutstillinger.

Her kan du se flere bilder fra kunstverkstedet hvor også unger kommer på besøk og lager egne kunstuttrykk.

5 Digital foto – Identitet og digitale historier

stor-liten montert

Studentarbeid: «stor-liten montert»

Hovedfokuset i undervisningen er arbeid med identitet. Vi skal se på bilder hvor fotografer bruker seg selv og sitt miljø i fotografisk arbeid. Studentene får arbeide praktisk med opptak og etterarbeid med de samme temaene, og bruk av digitale og sosiale medier rettet mot ungdom.

I kurset skal vi se på  fotografers arbeid på nettet og besøke en utstilling om identitet med Cindy Sherman. «Cindy Sherman – Untitled Horrors» henger på afmuseet.no
Bruker seg selv som modell
Sherman slo gjennom på begynnelsen av 80-tallet med serien «Untitled film stills», som fortsatt er blant hennes mest kjente verk. Utkledd som karakterer i scener fra filmer som ikke eksisterte, ble bildene en stor suksess. Siden har hun fotografert blant annet råtten mat, dukker i sekspositurer og aldrende kvinnefigurer. I de aller fleste av hennes arbeider bruker hun seg selv som modell, utkledd og kraftig sminket, enten det er som midtsidepike, som motiv fra klassiske malerier eller monstrøse eventyrfigurer.”

Faget vil omfatte:
– visuell kommunikasjon
– teknisk innføring i manuell bruk av digitale kameraer
– etterbehandling av bilder ved bruk av photoshop.
Hver enkelt student skal lage sin personlige blog.
Det er en fordel at de som deltar har tilgang på eget kamera.

Faglærer Linda Cartridge er fotograf og kunstner og holder fotoworkshop rundt i verden; India, Istanbul, Buenos Aires, Berlin etc. Linda har jobbet ved barnevernpedagogutdanningen i over 25 år.
http://photosbylindacartridge.blogspot.com/
http://digitalefotokurs.blogspot.no/

Her kan du se flere eksempler på foto som studenter har laget i løpet av kurset i digital foto.

6 Kreativt verksted
Liker du å drive med musikk eller å uttrykke deg kreativt på andre måter som dans, drama eller tekst, er dette valgfaget for deg. Er du interessert i å gå inn i et kreativt samspill hvor vi tar utgangspunkt i de ressursene og interessene som finnes i gruppa, slik realiteten vil være når man jobber ute i praksisfeltet?

Gjennom kreative og musiske prosesser vil vi i løpet av disse dagene jobbe fram mot en eller annen form for presentasjon eller forestilling av noe av det vi skaper sammen.   Vi har gode erfaringer med å legge til rette for samspill og samhandling med en gruppe med unger i løpet av valgfagsperioden

I løpet av kurset vil det også være mulig å se nærmere på musikk brukt i terapeutisk sammenheng, blant annet med eksempler fra kursholders egen praksis innen den musikkterapeutiske lyttemetoden ”Guided Imagery and music” og arbeid med ”Pust, stemme og kroppsbevissthet” for kvinner på Støttesenter mot Incest.

Alle kan velge musikkverksted, uavhengig av forkunnskaper og musikalsk nivå.

Ulike kreative aktiviteter gir rom for utforsking og utprøving på så mange plan, noe som gir mulighet til å lære både seg selv og andre bedre å kjenne. På den måten kan man få økt kompetanse i å stå stødigere i seg selv og kunne møte utfordringer og nye situasjoner i barnevernfeltet på en best mulig måte.

Faglærer Svein Fuglestad er høgskolelektor i musikk, og har ledet aktivitetsfagsundervisningen på barnevern siden 2007. Han underviser også studenter i muntlig fortelling og drama og teaterkommunikasjon. Han har lang erfaring innen musikkterapeutisk arbeid med barn og voksne, og er Fellow i den musikkterapeutiske retningen Guided Imagery and Music. I over 20 år har han jobbet på Aksept – senter for alle berørt av hiv, Kirkens Bymisjon. Svein er også sanger og musiker.

«The lost penguin»
Her finner du et lite filmklipp fra den siste forestillingen som ble laget på kreativt verksted i august 2013. I løpet av 5 dager laget en gruppe studenter og faglærer en liten forestilling for og med en gruppe barn, ungdommer og foreldre fra et asylmottak i Oslo. Gjestene hadde kun vært i landet i et par uker, og ingen snakket norsk eller engelsk. Vi bestemte oss derfor for å bruke «gibberish-språk», sang, dans og mime for å kommunisere med gjestene fra asylmottaket på best mulig måte. Hele forestillingen ble improvisert fram av studentene gjennom den kreative prosessen, og fikk navnet «The lost penguin». Forestillingen handler om de to naboene som blir venner og legger ut på en reise for lete etter pingvinen som har forsvunnet og som er tatt til fange av et tohodet troll, men som blir befridd og gjenforent med sine venner gjennom fantasi og kreativitet. Den absurde historien fanget både barn og voksne, og den fine formiddagsstunden i midten av august endte med at alle sammen danset og sang og viste fram danser og sanger fra sine respektive kulturer i et åpent og inkluderende felleskap. Gjennom bruk av musikk, teater, lek og fantasi kunne vi kommunisere og være sammen på tvers av språklige og kulturelle forskjeller.