Språk og virkelighet

språkMarit og Berit har et verksted som heter:

Språk og virkelighet i barnevernet. Hvordan beskrive barn og foreldre når vi vet at språk kan krenke?

Verkstedet handler om hvordan vi konkret kan ivareta respekten for den andre, for barn, ungdom og foreldre, i måten vi skriver på. Målet er å utvikle forståelse for den makt språket har.

Barnevernspedagoger skal i sine yrker sette ord på hvordan andre menneskers hverdag og livssituasjon ser ut, – hva de tenker, føler, mener og gjør – i journaler, referater, rapporter, saksframstillinger, vedtak og begrunnelser.

Språk er makt: Vi tilbyr dette kurset fordi vi synes det er viktig å utvikle forståelse for at det å skrive fagtekster er aktive handlinger som får stor betydning for dem det gjelder. Hvordan vi ordlegger mennesker er viktig.

Språket har betydning for om klienter føler at de blir hørt. Det kan være vanskelig for klienter å kjenne seg igjen i saksbehandleres framstilling av dem, selv om det er deres liv det handler om. ”Feil” ord og formuleringer kan skape avstand og fremmedgjøring.

Vårt perspektiv er språk som livsrom – gjennom språket opplever og erfarer vi den sosiale verden og vurderer det som skjer mellom oss og andre mennesker. Språket er derfor det sosiale livets fundament og mye mer enn et redskap for informasjon mellom en avsender og en mottaker. Språket er medskaper av virkeligheten – vi oppfatter barn, unge og foreldre slik vi ordsetter dem.

Forelesningene tar opp spørsmål som: Hva innebærer det at språk er makt? Hvordan kan makt ytre seg i fagtekster? Gir det mening å snakke om god og dårlig makt i barnevernet?

I verkstedet tar vi for oss blant annet autentiske tekster, og sammen så analyserer vi disse utfra de språkanalytiske redskapene som studentene får i verkstedet. Noen ganger reformulerer vi tekstene for å få fram at et mer respektfullt språk er mulig uten å ta bort fagligheten i tekstene.