Støtte til KriT fra Norges forskningsråd

30. april fikk vi telefon fra Norges forskningsråd om at prosjektet Kritisk tenkning i barneskolen hadde fått sju millioner kroner i støtte. Prosjektet skal utvikle en didaktikk for elever på barnetrinnet med vekt på bruk av nyheter og barnelitteratur. Prosjektet starter opp i juni 2020 og vil vare i tre år.

Utdanningsetaten i Oslo Kommune er prosjekteier og prosjektgruppa på OsloMet har det faglige og forskningsmessige ansvaret. Prosjektgruppa har deltakere fra fem ulike fagområder på grunnskolelærerutdanningen: pedagogikk, naturfag, samfunnsfag, norsk og engelsk. Andre partnere i prosjektet er Norsk Rikskringkasting (NRK), Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og Norsk barnebokinstitutt (NBI).

I prosjektet skal vi lage læringsressurser for kritisk tenkning som vil bli presentert her på KriT-bloggen. Målet er at lærere, forskere og foreldre skal kunne benytte seg av våre erfaringer fra prosjektet. De vil møte didaktiske opplegg som er prøvd ut, og de vil se hvordan nyheter og barnelitteratur kan brukes innenfor og utenfor klasserommet for å jobbe med kritisk tenkning.

Vi gleder oss til fortsettelsen! 🙂