Hva er KriT?

Høsten har kommet og vi er godt i gang med forskningsprosjektet KriT. Lurer du på hva kritisk tenking i barneskolen handler om? Hva som kjennetegner barns kritiske tenking? Hvordan lærere kan jobbe med kritisk tenking i barneskolen? Det er dette vi ønsker å finne ut mer om; vi vil finne ut hvordan lærere kan fremme kritisk tenking med bruk av nyheter og barnelitteratur som inngang. I tillegg ønsker vi å utarbeide kjennetegn ved kritisk tenking for elever i 1-7. trinn.

Prosjektet skal bruke en design-basert forskningsmetode, noe som innebærer at prosjektet er bygget opp i tre sykluser, der vi arbeider tett med lærerne og skolene mellom datainnsamlingene i klasserommet. Med den nye læreplanen LK20, har elevers evne til å tenke kritisk blitt fremhevet som et viktig element for å møte fremtiden. Med utgangspunkt i lærernes undervisning, nyheter og barnelitteratur tilpasset elevenes alder, og kjennetegn ved kritisk tenking, ønsker vi å utvikle en didaktikk for kritisk tenking. Les mer om prosjektet her.