Ønsker du og din skole å være med i KriT?

I forbindelse med Fagfornyelsen har elevers evne til å tenke kritisk blitt fremhevet som særlig viktig. Ønsker din skole støtte i arbeidet med å opparbeide dere med kompetanse på dette området? Ønsker dere mer kunnskap om kritisk tenking og hvordan dere kan arbeide for å legge til rette for at elevene skal utvikle kritisk tenking?

Da er dere velkommen til å delta i prosjektet ‘Kritisk tenking i barneskolen (KriT)’. Så langt har vi fått én skole på laget og vi ønsker ytterligere 2-3 skoler. Helt konkret ønsker vi å følge klasser fra 1.trinn, 3. trinn, 4.trinn og 6.trinn gjennom 1 – 1.5 år. Oppfølgingen gjøres i tre sykluser over denne perioden. Din skole kan ha med klasser fra ett eller flere trinn.

Gjennom å være med på forskningsprosjektet får dere:

• Muligheten til å delta på to typer kompetansehevende seminarer:
    • Seminar med involverte lærere før hver av de tre syklusene der vi utarbeider og videreutvikler undervisningsoppleggene
    • Seminar for skolen tilpasset skolens ønsker, med mål om å støtte implementering av arbeidet med kritisk tenkning på hele skolen
  • Faglig oppdatering på den internasjonale forskningsfronten
  • Være med på å utvikle en forståelse av hva kritisk tenkning på barnetrinnet kan være
  • Tilgang til praktiske, gjennomarbeidede undervisningsopplegg som er utarbeidet i samarbeid mellom lærere og lærerutdannere
  • Frikjøp av lærere, samt relevant undervisningsmateriell (digitalt og analogt)

Ta kontakt med Mabel Øhlen eller Kirsti Marie Jegstad for mer informasjon dersom dette er av interesse.