KriT har fått ny logo!

KriT-prosjektet har fått ny logo. I løpet av kort tid vil utseendet på bloggen også oppdateres til å passe med den nye profilen.

KriT-logoen

Tanken bak logoen er at den skal representere og symbolisere noe av det vi anser som sentralt når det gjelder kritisk tenkning.

I den nye logoen ser vi to barn som klatrer opp på KriT-bokstavene. Når man klatrer opp i høyden, ser man verden på en annen måte, fra et annet perspektiv. Å se ting fra nye perspektiver er helt sentralt når man tenker kritisk. Vi ønsker å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning, nettopp for å hjelpe elever til å se ting fra andre perspektiver.

Videre ser vi i logoen at barna snakker og tenker sammen og dermed hjelper hverandre med å klatre opp på toppen av KriT-bokstavene. Dette bildet er med fordi språket et av de viktigste verktøyene for å oppleve og engasjere seg med andre(s) perspektiver. Språket og dialogen er et medium for å tenke sammen.

Alt dette er nok i utgangspunktet helt naturlig for barn. Barn liker å klatre, prate og er nysgjerrige på verden. Håpet er at KriT-prosjektet skal lede fram til noen didaktiske grep som gir elever mulighet til å tilegne seg verktøy for å gjøre dette på en mer effektiv måte, slik at de kan gå videre og stadig erobre nye dimensjoner ved livet.