Å tenke kritisk om… (syklus 3)

I KriT forsøker vi å finne ut av hvordan man kan stimulere til kritisk tenkning på barnetrinnet med utgangspunkt i bildebøker og nyheter. På samme måte som i de to første syklusene av datainnsamlingen har vi i syklus 3 også testet ut forskjellig undervisningsmateriell, knyttet til ulike temaer og tilpasset de ulike trinnene. Her følger noen eksempler på tekster og materiale vi har brukt i undervisningen i syklus 3.

Tekst og illustrasjon: Áslaug Jónsdottir, Rakel Helmsdal & Kalle Güettler. Oversatt av: Tove Bakke. Skald forlag.

Nei! sa Veslemonster av Áslaug Jónsdottir, Rakel Helmsdal & Kalle Güettler

Veslemonster er lei av at Storemonster alltid skal bestemme når de leker sammen. Hvem er det egentlig som har makt til å avgjøre hvordan man skal leke? Vil Lillemonster våge å si «nei»? Sentralt i denne bildeboka er å kunne sette seg inn i hvordan det er å være Veslemonster eller Storemonster og å se på maktforholdet mellom de to monstrene. Konflikten i boka handler om å leke sammen, men samtidig om hvem som bestemmer hva en skal leke og hvordan. Hvordan avgjør man hva som er akseptabelt for de som er med på leken?

Tekst og illustrasjon: Marianne Gretteberg Engedal. Det Norske Samlaget.

Pølsetjuven av Marianne Gretteberg Engedal

Denne boka ble brukt på 2. trinn. Vi møter Kjell som er født inn i en tyvefamilie, men som ikke har lyst til å være tyv. En dag når familien hans stjeler fra hans beste venn, Pølse-Per, blir Kjell nødt til å si fra. Hva kan vi gjøre når vi er uenige, og hvorfor kan det være vanskelig å si nei? Tematikken kretser rundt å ta sine egne valg og tørre å si hva man mener og kan ses i sammenheng med barns rettigheter.

Tekst: Anne Osvaldsdatter Bjørkli. Illustrasjon: Sissel Horndal. Margbok.

Huskereisa av Anne Osvaldsdatter Bjørkli

Julia holdes alltid utenfor jentegjengen. Hva er det de andre jentene gjør? Hvem er det som er lederen av jentegjengen? Hvorfor er Julia utkledd som kylling? Boka gir muligheter for å se flere perspektiver på lek og utenforskap. Gjennom bildene i boka blir leseren fortalt en historie som ikke blir direkte fortalt i teksten. Leseren får her ulike perspektiver på jentenes posisjon i historien som underveis også forandres, og dermed forandres også maktposisjonene som de ulike jentene har.

SpaceX – Romturisme av newsforkids.net og Supernytt

Snart kan alle dra på tur i verdensrommet – eller kan vi egentlig det? I dette undervisningsopplegget presenteres elevene for to forskjellige nyhetssaker om oppskytingen av SpaceX i 2021, hvor fire ikke-astronauter dro ut i verdensrommet. Elevene på 6. og 7. trinn møtte to mediekilder som vinkler saken ulikt og fikk muligheten til å arbeide med argumenter for og imot romturisme. Opplegget berører sammenhengsforståelse, perspektivering og maktforståelse.