KriT-konferansen 2. juni

Torsdag 2. juni er det duket for en heldagskonferanse om kritisk tenkning i barneskolen på OsloMet. KriT er et innovasjonsprosjekt, noe som innebærer at vi skal utvikle noe konkret for å vise hva en didaktikk for kritisk tenkning kan være. Vårt første bidrag er KriT-konferansen.

Konferansen er for og med lærere, noe som innebærer at lærere både er målgruppa, men også sentrale bidragsytere gjennom hele dagen. Sentralt i KriT-prosjektet er å utvikle, teste ut og forbedre undervisningsopplegg som bruker bildebøker eller nyheter for å fremme arbeid med kritisk tenkning gjennom hele barneskolen. På konferansen skal nettopp disse gjennomprøvede og forskningsbaserte undervisningsoppleggene presenteres. Det gjøres på to måter.

1: Lærere og forskere gjennomfører sammen fire forskjellige sesjoner der deltakerne både får en teoretisk innføring om den konkrete tilnærmingen til kritisk tenkning, praktisk demonstrasjon og mulighet til å relatere til egen praksis. Første sesjon er «Samtaler som fremmer kritisk tenkning». Her vektlegges betydningen av et dialogisk klasserom, der elevene aktivt lytter til hverandre og bygger videre på tidligere utsagn for i fellesskap å drøfte sentrale spørsmål. Andre sesjon er «Kritisk tenkning i en mangfoldig elevgruppe». Her blir særlig språklig mangfold tematisert, hvilke grep kan man ta for å møte elever så alle kan formidle tankene de har, uansett språkbakgrunn?

Tredje sesjon er «Fiksjon eller fakta som inngang til kritisk tenkning». Denne sesjonen viser skjønnlitterære grep som kan inspirere til spørsmål uten tydelige svar og sammenlikner med hvordan sakprosa kan gi helt andre innganger. Den fjerde sesjonen er «Oppstartsaktiviteter for å komme i gang med kritisk tenkning». I denne tematiseres hvor viktig det er å få elevene engasjert fra første stund, kanskje med en provokasjon, et etisk dilemma, noe overraskende eller urettferdig. Deretter kan en tematisere det elevene opplevde og relatere til kritisk tenkning.

Poster til undervisningsopplegget «Erna bryter loven?»

2: Med utgangspunkt i konkrete undervisningsopplegg har lærere og forskere utarbeidet postere der tilnærmingene blir presenterte. Her brukes både bildebøker og nyheter aktivt. Posterne skal være i foajeen, der publikum kan mingle, spise tapas og snakke med lærerne som har gjennomført oppleggene. De kan bla i bøker, se på nyhetsartikler og samle tips til gode spørsmål. Posterne vi har, har følgende overskrifter:

• Erna bryter loven?
  • Ferie i verdensrommet?
  • La ulven leve?
  • Romturisme
  • Huskereisa
  • Hva skal vi med humler?
  • Pølsetjuven og barnas rettigheter…

Det er flere dilemmaer som trekkes fram. Er det greit at en statsminister ikke følger egne regler? Eller at noen privatpersoner, som er skikkelig rike, får dra ut i verdensrommet? Eller om du kom fra en familie med tjuver, men selv ikke ville stjele. Da har du et problem, som en virkelig kan tenke kritisk rundt.

Konferansen er gratis og åpen for lærere. Det er fortsatt noen ledige plasser og mulighet til å melde seg på via denne lenken: https://nettskjema.no/a/261847