Skattepenger og skjermet skrivetid

Utsikt fra Son Spa

Alle forskere vet at hvis man skal få skrevet noe, må man komme seg vekk fra hus, barn, hjem og kontoret hvor kollegaer stadig banker på. Kort sagt, man blir en del av den utskjelte gruppa av offentlige ansatte som bruker skattebetalernes penger på flotte konferansehoteller. En grå novemberdag dro reiste altså KriT-gjengen sørover og tok inn på Son Spa. Hva ventet oss der, bortsett fra sauna, sjø og nydelige omgivelser?

KriT har flere skriveprosjekter på gang for å formidle resultatene fra vårt arbeid med kritisk tenkning i barneskolen både for studenter, lærere og andre forskere. Borte fra hverdagens støy, fikk vi tid til å jobbe videre med artikler og kapitler sammen. Vi ble også kjent med to nye deltakere i prosjektet, Jarmila Bubikova Moan og Kristin Torjesen Marti, som har ekspertise innen kritisk tenkning, argumentasjon og elevtekster. Deres bidrag i diskusjonene, hjalp oss å se på arbeidet vårt med et nytt blikk og til viktige revisjoner av artikler vi jobber med.

Dager på spa gir tid til sammenhengende faglige diskusjoner og skjermet skrivetid. Dette har gitt oss ny giv og bragt oss flere steg nærmere framtidige publiseringer som forhåpentligvis vil komme skattebetalerne til gode. Det ble også en tur i badstuen og debut i novemberkald sjø for flere av deltakerne. NB! Vi betalte champagnen selv!