[STUDENTPRAKSIS] HOS Forbrukerrådet

Av Maja Bossum

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon. Organisasjonen jobber for å hjelpe forbrukerne og påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Dette foregår gjennom dialog, påvirkningsarbeid og utredning. Forbrukerrådet jobber med å sette forbrukerspørsmål på dagsorden i samfunnsdebatten. Forbrukerrådets virksomhet bygger på FNs internasjonale forbrukerrettigheter. Til tross for Forbrukerrådets tilknytning til Barne- Likestillings og inkluderingsdepartementet og statlige finansiering, er organisasjonen fristilt politisk fra departementet med særskilte fullmakter, eget styre og egne vedtekter. Randi Flesland er Direktør i Forbrukerrådet og Anne Kathrine Slungård leder Forbrukerrådets styre.

Praksisen min foregår i avdelingen for mat og handel. Dette har gitt meg muligheten til å se hvordan Forbrukerrådet jobber for å bedre forholdene til forbrukerne når det gjelder handel av mat. I løpet av de siste ukene har vi jobbet spesielt mye med problemstillingen markedsføring for usunn mat og drikke rettet mot barn og unge. Vi har også vært innom temaet matsvinn og dessuten matmerking. Læringsmålene mine for denne praksisperioden omhandler disse tre temaene. Alle disse temaene syns jeg er viktige temaer å ta tak i, og det er spesielt gøy at jeg får lov til å jobbe med nettopp dette.

Med praksis hos Forbrukerrådet vil du få innblikk i mye av det som skjer i mat og ernæringsverdenen. Det er stadig møter og seminarer hvor ulike interesseorganisasjoner og liknende møtes for å diskutere ulike samfunnsspørsmål angående mat, ernæring og forbrukere. Blant annet har jeg fått være med på møte om gulrot-standarden i Norge (i forsøk på å redusere svinnet av gulrot som visst nok er stort) og møte om sosial ulikhet og kosthold hos Helsedirektoratet.

Det har så langt vært en spennende og lærerik praksisperioden, og jeg er veldig glad for at det var her jeg fikk praksisplass. Jeg vil derfor anbefale Forbrukerrådet som praksissted til neste års praksisstudenter eller andre.