[STUDENTPRAKSIS] HOS OzHarvest i Brisbane Australia

Av Sandra Brastein

OzHarvest er en veldedighetsorganisasjon som ble etablert i Australia i 2004, og har kontor i nesten alle delstatene her. Hovedfokus for OzHarvest sitt arbeid er food rescue, som innebærer innhenting av overskuddsmat fra diverse bedrifter, blant annet grønnsakhandlere, supermarkeder, hoteller, grossister, bønder, kafeer, restauranter og catering. Maten som blir hentet inn leveres så til veldedighetsorganisasjoner for videredistribuering til vanskeligstilte personer.

I tillegg til food rescue driver OzHarvest også med andre ernæringsrelaterte prosjekter, for eksempel et program som gir vanskeligstilte ungdommer sjansen til å utdanne seg til karriere i serveringsbransjen. Det jeg jobber med mest under praksisperioden er NEST-programmet (Nutrition Education Sustenance Training) og Cooking for a Cause. Cooking for a Cause er en 3-timers teambuildings aktivitet hvor bedrifter deltar i matlaging i storskala. Til matlagingen brukes det mest mulig innhentet overskuddsmat, og maten som lages blir levert til veldedighetsorganisasjoner i det lokale samfunnet. Det har vært veldig gøy å være med på Cooking for a Cause og det er flott å se så mange lage mat sammen som et team. Jeg har også lært mye om bærekraftighet fra dette; menyen bestemmes på dagen basert på overskuddsmaten vi har fått, og alt blir brukt så lenge det trygt å spise, selv om det kanskje ikke ser perfekt ut. Matrester som ikke kan brukes blir kompostert. Etter matlaging og rydding så får deltakerne mulighet til å smake litt av det de har laget.

NEST er et program som tilbys gjennom ulike veldedighetsorganisasjoner for å lære sårbare personer av alle aldre ernæringskunnskap og matlagingsferdigheter. Selv om jeg har vært hos OzHarvest i en ganske kort periode har jeg hjulpet med flere NEST-program og har fått sett hvordan kurset tilpasses ulike grupper. Vi har holdt et par kurs for skoleelever, og et annet som var skreddersydd til unge gravide jenter som trengte grunnleggende ernæringskunnskap og matlagingsferdigheter i forhold til å dekke næringsbehov under graviditetet, samt hvordan å lage sunn mat til barna senere. De siste ukene har jeg hjulpet med et NEST-program som holdes for foreldre og småbarn. Kurset går over 5 uker, og så langt har vi dekket temaer som grunnleggende ernæringsinformasjon (f.eks kostråd), hvordan spise for langvarig energi (viktigheten av en sunn frokost), og fett (sunt og usunt fett). Denne uken er temaet sukker. Dette kurset føler jeg har vært mest givende å jobbe med; vi har fått barna til å delta i matlagingen (vi har spesielle barnekniver og annet utstyr de kan bruke) og jeg har ledet halvparten av gruppen i å lage Bircher müesli, som et par av deltakerne ga tilbakemelding om at de nå har begynt å spise regelmessig, fra å ikke spise frokost i det hele tatt.

De første dagene i praksisperioden fikk jeg også mulighet til å sitte på med food rescue oppdragene, som var en fin måte å se førstehånd det som OzHarvest hovedsakelig jobber med. Det var flott å se at så mange bedrifter regelmessig donerer mat som ellers hadde vært kastet, men det var også veldig tankevekkende å se akkurat hvor mye mat som blir kastet hvis ikke organisasjoner som OzHarvest henter det.

Du kan lese litt mer om OzHarvest her: http://www.ozharvest.org/what-we-do/