- Temaområde: Gode løsninger på bolig-, areal- og transportutfordringer
- Prosjektførende by: Trondheim kommune
- Kontaktperson i kommunen: Tore Langmyhr
- Forskningsmiljø: Urbanet analyse
- Prosjektleder: Bård Nordheim
Urbanets analyser viser at det kan oppnås klare synergigevinster mellom areal- og transportplanleggingen, men det er barrierer som forhindrer realisering av disse gevinstene. Det pekes på hvordan barrierer kan overvinnes gjennom de muligheter som kan ligge i bymiljøavtalene som var i støpeskjeen og som kan bidra til mer effektive løsninger på transportområdet.
Det var aktuelt for byene å benytte prosjektresultatene i forbindelse med kommende forhandlinger om bymiljøavtaler, og byene utnytter analysene i sin videre planlegging. Prosjektet har dermed gitt bidrag til drøftinger av byenes behov i de pågående diskusjonene om bymiljøavtaler med staten og byenes egne utredninger om arealbruk og transport.
Rapportens drøfting omfatter tema om metode og sammenhenger arealbruk/transport som er nyttige for byene over tid. Resultatene er publisert i tidsskriftet Samferdsel og større fag- og forskerkonferanser. Prosjektet ble presentert i tidsskriftet Plan høsten 2016 i et nummer om byutvikling og transport.
Det ble avholdt et midtveisseminar i 2014 med deltagelse av fagfolk innen areal og transport. Urbanet har presentert rapporten i faglige og politiske fora i byene, blant annet Rogaland bolig- og byplanforening, Byutviklingsakademiet Bergen kommune og fagforum i Ruter AS. Videre bruk i nettverkssamarbeid og konferanser for storbyene.
Litteratur
- Ellis, Betanzo, Norheim, Solli, Haugsbø, Haug og Berg (2014): Ringvirkninger av arealplanlegging – for en mer bærekraftig bytransport?, Uarapport 51 2014 og Uarapport 51B 2014, Urbanet analyse
Mer om prosjektet
Prosjektet ble gjennomført av Urbanet analyse. Det hadde som overordnet siktemål å avdekke hvilke transportgevinster ulike arealstrategier kan gi, samt hvordan organisering og finansiering kan stimulere til mer effektive løsninger. Ulike case-studier fra de fem storbyene illustrerer sentrale problemstillinger for en samordnet areal- og transportplanlegging.
Urbanets analyser viser at det kan oppnås klare synergigevinster mellom areal- og transportplanleggingen, men det er barrierer som forhindrer realisering av disse gevinstene. Kan byene overvinne barrierene? Forskerne peker på muligheter som kan ligge i bymiljøavtalene som nå er i støpeskjeen. Storbyene og de statlige myndigheter forhandler om gjensidig forpliktende avtaler om transportløsninger og arealbruk for de nærmeste ti år.
Det var aktuelt for byene å benytte prosjektresultatene i forbindelse med kommende forhandlinger om bymiljøavtaler, og byene kan utnytte analysene i sin videre planlegging. Trondheim tar resultater inn i pågående planprosesser knyttet til bybane og kommunalplanmelding for langsiktig byvekst. Ruter i Oslo tar analysene med i arbeid med nytt strategiforslag.