Trykk og tråd

Vi har utforsket nye teknikker med maling. Dagen ble startet med trykk der vi brukte plastelina som formbare stempler. Denne teknikken lærte oss også at vi kan gjenbruke gammel plastelina som ellers kunne bli kastet. Redskapene vi brukte var pleksiglass og valser til å blande maling. Deretter formet vi plastelinaen slik vi ønsket, dyppet i maling, og lagde ulike mønster og border på papiret.

Pleksiglassene ble videre brukt i neste teknikk som var monotypi. Valsene ble brukt til å blande farger på pleksiglassene. Deretter brukte vi baksiden av pensler, tannbørster og andre utradisjonelle redskaper til å utforme tekstur, mønster og form i malingen. Deretter la vi et ark på for å lage avtrykk. Av dette ble det mange spennende, kontrastfylte bilder.

Den siste teknikken vi utforsket var maling med tråd. Her la vi tråder på pleksiglass med maling, og gikk godt over med maling på trådene med en valse. Deretter la vi trådene fulle av maling på et ark som vi brettet i to. Trådene som da lå inni det brettede arket dannet et spennende mønster når vi dro trådene ut.

I alle teknikkene brukte vi de tre primærfargene, gul, blå og rød. Vi blandet også inn litt hvitt. Vi blandet fargene slik at vi også fikk sekundærfargene lilla, grønn og oransje. Dette førte til spennende fargekombinasjoner og fargekontraster i alle de ulike teknikkene.

Hilsen bloggruppe 1. Lisebeth, Marlen, Kristel og Celine

3 kommentarer om “Trykk og tråd

1. Takk for nok en bra og oppsummerende blogg innlegg 🙂
    Forresten, hvis noen lurer på definisjonen av ordet monotypi så er det: «…Monotrykk, monotypi, monoprint eller engangstrykk er en grafisk teknikk som gir ett enkelt trykk i motsetning til vanlige grafikk som gir flere trykk fra samme plate…en maler bildet med trykkfarge direkte på en plate av glass eller blankpolert metall eller ved at platene blir valset inn med en tjukk farge som kan tegnes i med pinner, pensler, hendene, filler eller annet.[1] Platen blir så trykt av på et papir…Vanligvis kan det bare tas ett godt trykk,[1] og teknikken passer derfor ikke til å lage opplag på flere eksemplarer.» (Wikipedia)

2. Bra innspill – i grafikkens verden nummererer man trykk , så dette er et viktig poeng blant kunstnere, men mange legger noe til eller utvikler motiver som er noe endret. Monotypi i barnehagen på pleksiglassplater og med pastamaling, er en direkte form for trykk som gir barn mulighet for å tegne i platen egne uttrykk

3. For en lærerik dag, med trykk og tråd! Dette ga oss så mange muligheter for aktiviter man kan gjøre med barn. Så gøy dag, der man virkelig fikk utforsket spørsmålet «hva kan man egentlig male med?»