Introduksjon modul 3 – tre

Hei bloggen!

Da har vi i blogggruppe 3 tatt over og temaet for de neste to ukene er tre. Vi har fått kjendisbesøk og har selveste Ann-Hege Waterhouse som lærer i modul 3.

Oppgave 1 er at hver person skal spikke en skje og en smørkniv av rått virke med dekor og kolrosing/knivsoddskurd. Under denne oppgaven skal vi bruke einer, dette fordi det er forholdsvis lett å skjære i tillegg inneholder det mye harpiks.

Det er flere grunner til at vi skal jobbe med tre i barnehagen. Tre er en veldig sentral del av barnas verden og er et materiale som blir brukt mye i lek. I tillegg er det et veldig sanselig materiale med tanke på lukt, smak, klang og tekstur.

Da vi lagde kniv brukte vi sag til å dele treet i passelig lengde før vi kløyvde den i to eller tre emner. Deretter tegnet vi opp omrisset til kniven og begynte å spikke. For finpuss brukte vi sandpapir med forskjellig tetthet for å få en finere flate. Vi lærte at tallet på sandpapir tilsvarte antall sandkorn per kvadratcentimeter.

For å lage skje var starten av prosessen veldig lik. Etter at vi hadde sagd og kløyvd måtte vi rette opp flaten på emnet. Deretter tegnet vi omrisset av hodet på skjeen og begynte å grave ut den konkave formen vi ønsket med hulljern. Så var vi klare for å spikke ut resten av formen på skjeen og finpusse med sandpapir.

Etter at skjeene våre fikk sin ferdig form var det tid for kolrosing (knivsoddskurd). Kolrosing er en prosess hvor man risser inn mønster og symboler i treverket og deretter smører over med en blanding av vaselinolje og pigmenter slik at det man ønsker skal bli fremhevet. Vi brukte bark fra furu og einer som pigment, men i utgangspunktet kan man bruke hva som helst. Her er noen bilder av hvordan det ble:

Og her er alle knivene våre og alle skjeene våre:

Jørn, Martine, Pernille og Yahel

3 kommentarer om “Introduksjon modul 3 – tre

1. Kniven har lang tradisjon i Norge, både som redskap men og som en dekorgjenstand for eksempel til bunad. I forbindelse med dette tenker jeg at det er viktig å ta med seg kniven ut i barnehagene, slik at også barna kan få kjennskap og gode erfaringer med kniv for eksempel igjennom spikking.

2. Tips: I boken Barnehagens rammeplan i praksis, finnes knivregler utviklet av Fortet naturbarnehage i kap. 7 om Skogen som læringsarena. Alternativ til kniv, kan være sandpapir, filer og rasper for barn hvor de kan forme i stubben sin eller prege naturmaterialer. Sentralt er det å gi barn reelle verktøy og ikke liksom-hammere og liksom-redskaper i plast.

3. Flott innlegg! Som dere sier så brukte alle samme treslag for knivene, nemlig einer, som er kjent som et relativt mykt treslag. Når vi lagde skjeene, var det brukt ulikt treslag. Mange brukte furu som er et mellomhardt treslag. Av egen erfaring merket jeg stor forskjell mellom å spikke kniven og å spikke skjeen, der jeg følte mer motstand i treslaget i skjeen som da bestod av et hardere treslag.