Eksperimentell utforsking av materialer i barnehagen

Heia bloggen!

FORELESNING OM MATERIALBEVISSTHET

10. oktober var vi på forelesning med Ann-Hege om hvordan vi kan bruke materialer i eksperimentell utforsking i barnehagen. Hun gjorde oss bevisste på at barns utforskning av materialet er en måte å forstå verden på. Fri-leken i barnehagen er der barna utforsker mest med materialene rundt seg, derfor er det viktig at man legger til rette for at barn har dette tilgjengelig.

Med andre ord så er det viktig å ha inspirerende materialer tilgjengelig i barnehagen. Ann-Hege ga oss et eksempel fra en observasjon hun gjorde i en barnehage hvor de hadde innført en «lekefri dag». Dette innebar at alle de ordinære lekene ble pakket bort med intensjon om at barna skulle få muligheten til å bli mer kreative i leken. Ann-Hege observerte også at det var lite løse gjenstander og materialer tilgjengelig, slik som for eksempel stein, blader, kongler og pinner. Hun observerte at barna ble veldig passive i lek og denne problemstillingen diskuterte vi i klassen. Det vi i klassen understreket var viktigheten av å ha tilgang på løse, inspirerende materialer, spesielt når man skal prøve en slik «lekefri dag».

Resten av forelesningen gikk ut på ulike måter å fortelle om materialer på for å klassifisere og kategorisere. Dette er veldig relevant for oss som skal jobbe i barnehagen for å ha en større materialbevissthet. Det er spesielt viktig å reflektere over egen materialbevissthet fordi det ikke kun finnes relasjoner mellom barn-voksen i barnehagen, men også relasjoner til materialer. I slutten av timen reflekterte vi rundt hvilke materialer vi ofte ser i barnehagen og kunne konkludere med at det var lite variasjon å finne.

ALUMINIUM-STUNT

Før vi dro hjem fikk vi en oppgave om å utforske med materialer som alle barnehager har tilgjengelig. I dette tilfellet skulle vi ta utgangspunkt i en stol og en rull aluminiumfolie. Her er noen av noen uttrykkene som oppsto:

Hilsen Blogg-gruppe 3

Jørn, Martine, Pernille og Yahel