Modul 5

DigitalesteikkTema for dagen: Skapa, digital kunst & deres tur
Foreleser starter med å gi eksempler på hva den digitale verden bidrar til i leken. Et lite glimt fra en tur, kan bidra til at leken fra turen fortsetter.

Mediapedagogikk blir til når bruken av ulike medier som inspirasjon og bindeledd i barnas lek, læring og utviklingsprosesser. Media, estetikk og pedagogikk er i et samspill. Det kan skje gjennom opplevelse der barnet tar del av ulike estetiske uttrykksformer som for eksempel, stilbilder, rørlige bilde, lyd og multimedia, men også i barnas egne skapende prosesser med medievektøy.

Skapa impulser
Foreleser nevner Malcolm Ross, gjennom at man får tent sin sinnsoppfatning leder det til et økt opplevelse felt

Barn i barnehagen om skjermbruk
Barn under 2 år bør IKKE sitte foran skjermen. Barn 2-8 år burde ha 20 minutt skjermtid i uken for å ikke bli passive.
Men rammeplanen sier vi SKAL bruke digitale verktøy, men med måte. Vi skal gi et skapende miljø. Vi bruker det digitale i sammenheng slik at det blir skapt en kreativitet. Som barnehagelærer er det viktig å forklare foreldre at vi ikke bruke ipad sittestillende, men at vi bruker det digitale estetisk og skapende. Eksempel ved å ta bilde av dyr, hvor barna kan tegne, male, eller leke seg videre utfra bildet de ser.

Mary Ellen Bute har skapt videoer hvor det er lyden hun vil ha frem. Hun skapte lyd og bilder som gikk sammen. Lyd og bilder skaper noe hos barna. De blir i leken, de blir lengre. Lyd fanger mye mer, det var dette Mary Ellen Bute gjorde. Hun bruker tempo, hvor det går opp og ned som skaper spenning.

Avslutningsvis får vi prøve oss frem på Ipad.

– Muligheter sammen med digital lupe
– Koke bok – barnas egne matklubb
– Bare fantasien som stopper